Com expliquem l’oferta formativa als joves pot ser la diferència decisiva

  • Explicar l'oferta formativa industrial basant-se en les titulacions no sempre dóna una bona orientació als joves

Anna Mates
23.03.2016 - 22:00
Actualització: 23.03.2016 - 23:10
VilaWeb

Fa uns quants dies al Saló de l’Ensenyament milers de joves de tot el país, alguns acompanyats de la família, varen desbordar els professionals encarregats d’explicar l’oferta formativa. L’afluència és proporcional a l’interès que tenim en la formació. Tots som conscients de la importància de la formació per al futur desenvolupament professional dels nostres joves. A banda els valors que puguem transmetre a casa –com la tolerància, l’honestedat, l’esperit de superació, el rigor…–, la formació continua essent un dels elements fonamentals per a la construcció d’una carrera professional.

Quan parlem de formació sovint ens fixem en països com Finlàndia, per a la formació primària i secundària, o Alemanya, per a la formació professional. Aquests dos països s’han convertit certament en un referent, però sovint negligim països més acostats geogràficament i cultural que ens poden donar pistes de què podem millorar.

Els mateixos dies que aquí celebràvem el Saló de l’Ensenyament, a l’Alta Savoia Francesa es feia el SIMODEC, un saló biennal de ‘decolletatge’, al qual també varen assistir representants d’ADECAT, l’Associació de Decolletadors i Mecanitzadors de Catalunya. És la fira de la indústria que fabrica peces per a fresatge i tornejament per al sector de l’automòbil. A l’entorn no hi ha cap gran centre industrial de renom. Ciutats com ara Annecy i Chamonix, les considerem més aviat centres turístics i d’esports d’hivern. La localitat on es fa la fira és La Roche-sur-Foron, una tranquil·la població de menys de deu mil habitants.

En aquesta fira hi havia una secció per a joves, el saló SMILE. Escoles de tota la regió compartien amb les empreses, enmig de màquines i robots, l’espai i el temps. L’oferta de darrera tecnologia es barrejava amb l’oferta formativa. La manca de vocacions era un problema per al sector de ‘decolletatge’ a l’Alta Savoia; fa sis anys el clúster de ‘decolletadors’ va idear una fira on, en lloc d’explicar els estudis a realitzar, s’expliquen els oficis relacionats.

Els treballadors de les empreses, en un entorn lúdic i pedagògic, fan les explicacions de cada una de les seves feines: direcció general, departament de compres, fabricació, disseny, qualitat, expedicions, fins i tot el departament de recursos humans. En una gran empresa caracteritzada on es representen els diversos departaments de manera amena per als més joves, s’aconsegueix que tinguin una percepció del que podran fer de grans. Veure i viure què faràs de gran serveix molt per a atreure la vocació cap a aquestes professions, que no pas saber què estudiaràs als centres formatius.

El compromís de les empreses és total. Ja no es planyen que no hi hagi vocacions en el seu sector, sinó que celebren haver pogut duplicar la matrícula dels cicles industrials a la zona. S’han compromès i en recullen els resultats. Són empreses del sector de l’automoció, i ho mesuren tot per a millorar cada dia. Abans d’arribar a la fira, passen una enquesta als joves per a copsar què és per a ells la indústria. Els dos ítems més seleccionats de l’enquesta són brutícia i soroll. Després de la visita, els més seleccionats són precisió i feina. Un canvi de percepció espectacular.

El govern regional participa en el programa SMILE impartint el projecte pedagògic associat i facilitant i programant visites de tots els centres de la regió, perquè cap alumne no es perdi l’oportunitat d’entendre, de primera mà, les oportunitats que li dóna la indústria.

El Saló de l’Ensenyament està molt bé, com també l’esforç extra que fan els professionals dels centres que hi tenen estand. I enguany hem de celebrar que s’hagi fet especial èmfasi també en la indústria 4.0. Ara, si volem explicar als joves què es trobaran de grans, quines sortides professionals reals tenen en la indústria i sobretot on tenen futur professional, hem de deixar de vendre només els atractius dels estudis i hem de cooperar més amb les empreses perquè tots assumim la responsabilitat que ens pertoca i orientar els joves a ocupacions amb gran demanda.

Anna Mates
amates@industria21.cat
@mates_anna

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any