Ben tornat sigui el català a Google

  • Com més catalanoparlants ens mostrem digitalment a Google i en altres interfícies, més presents ens farem i més se’ns tindrà en compte quan els nostres drets es vegin vulnerats ordinadors enllà

Estel Solé
11.10.2023 - 21:40
VilaWeb

Tenim les ànimes atonyinades, baldades de tantes notícies d’abast i conseqüències terribles en tots els àmbits, també pel que fa a la nostra llengua. Per més que siguem militants acèrrims del català, fa massa anys que llegim titulars que retraten una realitat que deixa poc lloc a l’esperança, i que fàcilment ens porta a concloure que anem pel pedregar. Justament per aquest motiu, quan el periodista especialitzat en tecnologia Albert Cuesta em va explicar que Google ha fet rectificacions a favor de la nostra llengua, vaig pensar que avui n’havíem de parlar.

Aquest estiu, mentre gaudíem de les nostres merescudes vacances, un equip de l’Aliança per la Presència Digital del Català encapçalat per Cuesta des de la Fundació.cat, han pencat de valent perquè el català no quedi esclafat sota el castellà o l’anglès quan obrim el cercador per trobar-hi el que sigui que ens interessa. Havien detectat que feia mesos que alguna cosa no acabava de rutllar i van analitzar les visites aportades pel cercador a més de sis-centes webs en català. El problema era que per algun canvi en l’algoritme de Microsoft i Google, la visibilitat dels idiomes no majoritaris es veia perjudicada. Si jo escrivia al cercador “eivissa” o “t casual”, per defecte se’m redirigia a pàgines que contenien contingut en castellà, sobretot. Evidentment que una empresa privada pot fer el que vulgui amb el seu algoritme, però aquell desgavell informàtic suposava un greuge cap als usuaris catalans que havien configurat les seves interfícies en català. Sortosament, després d’aportar dades i criteris científics –perquè les queixes a xarxes no havien servit gaire–, els enginyers californians van considerar l’Aliança un interlocutor vàlid i junts van resoldre el problema: el català ha recuperat la seva visibilitat a Google! Ara, si escrivim “Mercè Rodoreda” al cercador, anirem a petar a enllaços en català, mentre que fins ara ens desviaven cap a informacions sobre la reina de les lletres catalanes escrites en castellà. Doble enhorabona per als companys de l’Aliança, perquè la nostra reivindicació lingüística ha provocat que, de retruc, els californians revisin i corregeixin la discriminació que patien els cibernautes d’altres idiomes minoritaris del món.

I ara, el dit de la responsabilitat ens interpel·la: en quin idioma feu les vostres cerques a internet? Servidora ha pecat massa, i que em perdoni Pompeu Fabra, de fer les cerques en castellà o en anglès, per aquella corrosiva trampa que ens fa creure que obtindrem més resultats si triem una llengua majoritària. Error. Si reivindiquem el fet de no canviar de llengua als carrers, no s’hi val d’abaixar la guàrdia en el nostre dia a dia a internet. Com més catalanoparlants ens mostrem digitalment a Google i en altres interfícies, més presents ens farem i més se’ns tindrà en compte quan els nostres drets es vegin vulnerats ordinadors enllà. També com a internautes hem de viure plenament en català per deixar rastre digital en la nostra llengua i que quedi clar que volem contingut en català amb la mateixa qualitat que el contingut en castellà. T’has configurat el telèfon, els navegadors i les xarxes en català? No? Doncs fes-ho. Sí? Segur? Comprova-ho, que això és com allò que passa als teatres amb els telèfons mòbils, que tothom jura haver-lo apagat i, després, vinga alarmes i tons de trucada.

Hi ha comerciants catalans, pocs però n’hi ha, que venen per internet i que no han tunejat els seus webs amb anglicismes per atraure més clientela, i aquests comerciants perdran pistonada si no els ajudem a ser visibles. I, sigui dit de passada: si la gran majoria dels teus seguidors d’Instagram, de Facebook o de Twitter són gent kilòmetre zero, gent de Vic, de l’Ametlla de Merola, de Terrassa o de Farrera, per què aquesta estultícia pretensiosa de piular-ho tot en anglès: “Good morning, world!” O en castellà: “Aquí, con mis amigos”.

És una victòria petita, d’acord, però només per la feina que hi ha hagut al darrere, ja val la pena de celebrar-la, alhora que agafem forces per a corregir altres anomalies ben surrealistes. Sabeu quina és l’única marca de cotxes que ofereix poder escollir el català per als menús de navegació dels seus vehicles? Potser per lògica territorial i proximitat us aventureu a respondre que us parlo de la marca Seat, oi? Doncs, no. Seat, amb seu a Martorell i amb més de 14.000 treballadors catalans, no permet als seus clients l’opció de triar el català dins els menús dels seus cotxes. Algú ha pensat en Ford, perquè tenen fàbrica a València? Doncs tampoc guanyeu el formatget d’aquest Trivial. Resulta que té més cura de nosaltres una gent que fabrica els seus vehicles a Califòrnia, a la Xina i a Alemanya: Tesla és la primera i, per ara, l’única empresa que ens permet ser catalanoparlants dins els nostres cotxes. Toca’t la pebrotera!

Aquesta serà, doncs, una nova lluita que ens caldrà guanyar, així com el dret de posar en marxa les rentadores en la nostra llengua, o de triturar el menjar a la Thermomix en català. Els electrodomèstics seran sempre nostres! I també els volem en català. I, mentrestant, cerqueu el que cerqueu a internet, feu-ho reivindicant el nostre parlar.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any