‘Les calces al sol’, un èxit que irromp al mercat internacional

  • La novel·la de Regina Rodríguez s'ha traduït al castellà i arribarà aviat al mercat italià, brasiler i portuguès

VilaWeb
ACN
03.12.2023 - 13:42
Actualització: 03.12.2023 - 19:28
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

Les calces al sol, de Regina Rodríguez, s’ha convertit en tot un èxit editorial, amb una popularitat que no para de créixer d’ençà de fa dos anys, quan va debutar amb l’editorial la Campana. Ara, ha sortit a la venda l’edició en castellà amb l’editorial Suma de Letras, i aviat arribarà a Itàlia, el Brasil i Portugal. Rodríguez espera que aviat també es pugui traduir a l’anglès. A més, de l’octubre ençà hi ha la versió en audiollibre.

D’ençà que va ser publicada, el setembre del 2021, se n’han venut més de trenta mil exemplars i se n’han fet quinze edicions. A banda, fa més de seixanta setmanes que és entre els llibres més venuts.

L’autora explica a l’ACN que ja treballa en un segon llibre en què Rita Racons, el seu alter ego, tornarà a ser la protagonista. “No em puc desfer de mi mateixa”, fa broma. També reconeix que ha estat molt gratificant tornar a escriure i que s’hi ha posat amb molt de plaer, perquè s’ha retrobat del tot amb ella mateixa i amb la seva veu. “Si escric és per passar-ho bé, i ara mateix noto que en tinc moltes ganes”, afegeix.

Un cas d’èxit poc habitual

El director literari de la Campana, Joan Riambau, detalla que és un fenomen que feia temps que no es veia, i que demostra que la literatura catalana té un mercat molt ampli, que desborda els circuits habituals.

“Hi ha pocs llibres que els hagi passat això d’estar més de seixanta setmanes a les llistes dels més venuts”, admet. “Ningú es podia imaginar que el llibre tindria aquest ressò”, ha afegit.

La història, el pal de paller de l’èxit

La història de Rodríguez és, segons Riambau, el pal de paller de l’èxit. “Els primers símptomes que hi podia haver alguna cosa van ser les reaccions de les llibreteres, a poc a poc hem vist que tenia un públic molt ampli i això només ho aconsegueixen les grans històries. El boca-orella és com un foc, quan s’encén pot ajudar que es faci més gran, però perquè neixi s’han de donar certs factors”, diu. Un dels quals ha de ser la història, prou captivadora perquè vagi passant de mà en mà. “En aquest cas hi havia trossos divertits, uns altres d’emocionats… elements que han arribat a lectors molt diversos”, conclou.

Les calces al sol narra la història de la Rita Racons, una jove que té l’oportunitat de marxar a l’estranger després de tenir un daltabaix emocional. D’entrada ho rebutja, fins que la seva àvia l’ajuda a travessar el llindar cap a l’aventura. “És important que la gent sàpiga que les calces són de l’àvia, perquè és en aquell moment, quan estenen la roba amb la Cerdanya de fons, quan li pregunta: ‘I què faràs? Et quedaràs per sempre més veient com s’assequen les meves calces al sol?’”, recorda Rodríguez.

A partir d’allà, la protagonista anirà a parar amb una família d’Atlanta on farà d’au-pair de tres nens superdotats, viurà tota mena d’emocions, coneixerà un dandi irresistible i acabarà descobrint la seva vocació. Segons l’autora, és una història basada en la seva pròpia experiència amb escenes reals que van començar a prendre forma abans de la pandèmia. “No vaig tenir cap mena de filtre i vaig escriure una història que m’hauria agradat llegir. És divertida i esbojarrada, però també té múscul literari perquè vaig passar moltes hores i anys treballant en aquest projecte”, diu.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any