Brussel·les investiga si Facebook i Instagram són addictius entre els menors

  • La Comissió Europea es mostra preocupada pels sistemes de verificació d'edat que fan servir

VilaWeb
Arnau Lleonart
16.05.2024 - 14:04
Actualització: 16.05.2024 - 16:05

La Comissió Europea ha obert una investigació a Meta –l’empresa matriu de Facebook i Instagram– per avaluar si les plataformes han incomplert la llei de serveis digitals en àmbits relatius a la protecció de menors. En concret, Brussel·les estudiarà si els algorismes que fan servir aquestes plataformes causen comportaments addictius entre els joves i els empenyen a consumir continguts com més va més extrems (cosa que es coneix com a efecte lloriguera). A més, la Comissió Europea posarà la lupa en els sistemes de verificació d’edat i les polítiques de privadesa de les aplicacions, dos àmbits en què la Comissió reconeix se sent preocupada. “No estem convençuts que Meta hagi fet prou per complir la llei de serveis digitals”, ha expressat l’eurocomissari Thierry Breton.

La investigació s’ha obert després d’un informe d’avaluació de riscs i la protecció dels menors que Meta va respondre a la Comissió Europea el setembre passat. Segons la Comissió, les mesures adoptades per la plataforma poden explotar la feblesa i la inexperiència dels menors i despertar-los comportaments addictius. Brussel·les també posa en dubte l’efectivitat dels sistemes de verificació d’edat de Meta, que haurien de servir per a prevenir l’accés dels menors a continguts inadequat. “Les eines emprades per Meta poden ser inefectives, no raonables i no proporcionades”, indica.

A partir d’ara, la Comissió continuarà recollint informació sobre el cas, sol·licitant documents a la plataforma o duent a terme inspeccions i entrevistes. Al mateix temps, la multinacional nord-americana pot presentar certs compromisos per posar remei a les preocupacions manifestades per l’executiu comunitari.

En cas que la institució europea ratifiqués que hi ha incompliments de la llei de serveis digitals, Meta s’enfrontaria a sancions que podrien arribar al 6% del seu volum de negoci anual.

Cas semblant

L’obertura de l’expedient arriba gairebé dos anys després de la multa de 405 milions d’euros que la Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda (DPC, per les sigles en anglès) va imposar a Instagram, en aquell cas per haver infringit la regulació europea de protecció de dades i per haver vulnerat la privadesa dels menors. Llavors, l’autoritat reguladora va concloure –després de dos anys d’investigació– que l’aplicació permetia d’obrir perfils empresarials a joves entre 13 anys i 17, i fer públics d’aquesta manera el seu número de telèfon i la seva adreça de correu electrònic.

La multa era la segona més elevada que s’imposava en aquest camp d’ençà que el reglament general de protecció de dades de la Unió Europea va entrar en vigor l’any 2018.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any