07.02.2017 - 16:34
Creuarà dades amb informació d’internet per combatre el frau fiscal
BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)
Tres auditors de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades van iniciar el 30 de gener una auditoria per comprovar que tota la informació de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) s’ajusta a la legalitat, ha anunciat aquest dimarts el secretari d’Hisenda de la Generalitat, Lluís Salvadó.
En una trobada amb premsa sobre el desplegament de la Hisenda pròpia, ha explicat que el procediment durarà un mes i es fa petició de la Generalitat: “Si vol, que vingui l’Agència Espanyola de Protecció de Dades i ens auditi. No tenim res a amagar”.
Considera que “no entra dins del món real” que algú pugui piratejar les dades fiscals estatals perquè estan brutalment protegides –ha dit textualment– igual que les de la Generalitat, i ha afegit que el Govern no ha fet ni farà res perquè no tingui competències.
Ha dit que col·laboren constantment amb l’administració tributària estatal (AEAT) i que la informació que té Catalunya la tenen totes les autonomies: “No tenim res diferent. És informació que fa dècades que compartim”, incloent-hi dades del cadastre, del cens unificat de contribuents estatal, documents notarials, ITV i defuncions.
Salvadó ha justificat la petició de la mateixa Generalitat d’una auditoria com a resposta immediata a la preocupació de l’ATC en publicar-se que hi ha ús fraudulent de dades fiscals –en referència implícita al fet que l’exsenador Santi Vidal va assegurar que la Generalitat té il·legalment totes les dades fiscals dels catalans–.
Ha revelat que el mateix dia en què es van saber les paraules de Vidal van contactar amb l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades –l’autoritat competent a Catalunya– perquè inspeccionessin: “Perquè poguessin contrastar que tot el que fem està dins de la més absoluta legalitat”.
“Estarem encantats de poder mostrar que estem fent, perquè els principals perjudicats són els funcionaris de l’ATC i no ens ho podem permetre”, i ha rebutjat que es posi en dubte la seva professionalitat.
NETEJA DE DADES
El secretari d’Hisenda també ha explicat que l’ATC ha fet “una neteja a fons” de la base de dades acumulada en 30 anys de gestió d’impostos de la seva competència, en la qual ha detectat que gairebé la meitat de contribuents estaven duplicats, i sobraven més de la meitat de les adreces registrades, per errònies.
Així, la base de dades de l’ATC ha passat de 13,52 milions de persones físiques i jurídiques a 7,4, i les adreces han caigut de 35,22 milions a 16,4, unificant la seva denominació i incloent georeferenciació, mentre que, abans de la revisió, el 76% dels errors del programa G@udí de gestió tributària de la Generalitat procedien d’informació externa errònia.
“Avui tenim una base de dades estructurada, neta i que permet eliminar una part molt important dels errors de la gestió actual i preparada per gestionar impostos de caràcter massiu, com el d’establiments turístics i vehicles contaminants”, ha dit.
Ha qualificat la informació revisada de fiable, unívoca i més eficient de cara al futur, sempre dins del marc competencial, encara que preparada per a qualsevol assumpció de noves responsabilitats tributàries, ja que tot el que es fa “s’ajusta al marc legal” per a una Hisenda catalana més eficient i competitiva, esgotant les capacitats competencials en matèria fiscal i amb voluntat de construir una estructura amb vocació d’Estat.
IRPF
Segons Salvadó, el nou sistema de gestió tributària pot suportar qualsevol impost: “Tindrà IRPF quan tinguem competències. Podrem afegir els impostos que convingui”, però ha afegit que l’ATC no construirà ara una base de dades per recaptar l’IRPF, ja que no pot perquè no té competències.
Ha aclarit que, si arriben aquestes competències, les dades fiscals dels contribuents les tenen les empreses, que són les que “en tots els països del món” liquiden mensualment el pagament de cada treballador, per la qual cosa el mateix passaria a Catalunya.
Preguntat sobre qui ha de donar aquestes competències a l’ATC, ha respost que l’ATC és poder executiu i el Parlament el poder legislatiu, per la qual cosa executarà el que aprovi el Parlament: “Ens devem al legislatiu català, i a l’estatal en la mesura en què formem part de l’Estat espanyol. En un escenari de futur d’independència, l’administració estatal i autonòmica coincidiran en la mateixa”.
REFERÈNDUM
Sobre el referèndum, ha confiat que, si es produeix, com ell desitja, “l’Estat assumirà el resultat de la democràcia”, ja que no veu motius per dubtar-ho.
“A partir d’aquí s’obriria un procés polític que esperem que estigui en el marc del diàleg i la negociació”, ha sostingut.
FITES DEL CALENDARI: JULIOL I SETEMBRE
La plataforma de gestió tributària G@udí, del 2002, es complementarà des de l’1 de juliol amb el nou sistema e-SPRIU –com ja va avançar el Govern– per assumir els impostos propis dels últims anys i els venidors, mentre que se seguirà usant G@udí per a la recaptació executiva –és a dir, impostos i multes impagades– i per als tributs jurídics tradicionals, així com per a les tasques d’inspecció durant un període transitori.
Salvadó ha dit que e-SPRIU és un sistema dinàmic que s’anirà adaptant a les necessitats de cada moment, i que té per objectius reduir costos de gestió tributària, facilitar els pagaments als contribuents, guanyar transparència i proximitat, i incrementar l’eficiència en la lluita contra el frau.
INTEL·LIGÈNCIA FISCAL AMB EL BIG
El Govern també aprofitarà la tecnologia per prevenir i combatre el frau mitjançant l’encreuament de dades aprofitant el ‘Big data’, amb exemples com creuar anuncis de webs de reserves d’allotjament amb el registre d’establiments turístics, recollir dades dels portals immobiliaris per valorar els immobles declarats, i creuar índexs notarials amb autoliquidacions de l’impost de successions i donacions.
“Les agències tributàries del segle XXI basen la seva eficàcia, no en l’ús intensiu dels recursos humans, sinó tecnològics”, creuant informació de manera predictiva i analítica, ha explicat.
Així, el desplegament territorial –fins a 168 oficines l’1 de setembre– i l’assumpció de totes les competències autonòmiques que prepara l’ATC requereix ampliar personal –tant funcionari com interí–, des dels 430 professionals actuals a uns 700 al juliol i 800 a final d’any.
L’1 de setembre és clau perquè l’ATC assumirà la recaptació executiva dels deutes per multes de trànsit del Servei Català del Trànsit (SCT) i la liquidació d’impostos cedits que fins ara feien les oficines liquidadores dels registradors de la propietat –dels quals preveu incorporar 260 efectius–.