08.08.2022 - 21:40
|
Actualització: 09.08.2022 - 10:38
Divendres passat, Amazon anuncià la compra d’iRobot, l’empresa creadora de la popular Roomba, per 1.700 milions de dòlars. D’entrada, la decisió pot resultar, si més no, desconcertant: què hi guanya, una empresa de les característiques d’Amazon, d’entrar al negoci de la neteja domèstica? La resposta té poca cosa a veure amb la higiene de casa i molt amb el producte estrella de la multinacional: les dades. Amazon s’ha fet gran a costa de saber-ho tot de nosaltres, i ara també ho vol saber tot de casa nostra.
La Roomba, dades sobre rodes
Amb el pas del temps i la generalització progressiva de l’anomenat “internet de les coses”, la Roomba ha deixat de ser el miracle tècnic que meravellà el món ara fa dues dècades i s’ha convertit, senzillament, en una andròmina casolana més. Però l’aparell, per més anodí que pugui haver esdevingut, continua essent a l’avantguarda de la tecnologia domèstica: el darrer model de la gamma, sense anar més lluny, opera mitjançant una intel·ligència artificial que li permet de distingir entre menes d’objectes –cosa que dicta si l’aparell activa la funció de fregar o d’aspirar, per exemple– i de cartografiar les diferents estances d’una casa en temps real.
Per tant, és un error de concebre la Roomba com a mer assistent domèstic. La funció principal del producte estrella d’iRobot és netejar, certament, però el dispositiu també funciona com a captador i processador d’informació a gran escala. És precisament aquesta segona funció com a centraleta de dades allò que realment interessa a Amazon de les Roomba.
Perquè cadascun d’aquests aparells és una veritable gallina dels ous d’or per a una companyia que ha construït un imperi comercial a còpia de saber tantes coses del consumidor com sigui possible. Les possibilitats, en aquest sentit, són pràcticament infinites: una casa amb un terra ple de joguines, per exemple, sol implicar la presència de nens als pares dels quals els poden vendre més joguines, mentre que els propietaris d’una casa amb pocs mobles és probable que acabin volent un armari o calaixera nous.
La casa intel·ligent, frontera final d’Amazon
L’altre gran motiu rere l’interès d’Amazon per iRobot és –en paraules del director executiu de la companyia, Colin Angle– el context informacional. “El camí cap al pròxim nivell d’intel·ligència artificial en la robòtica no passa per les millores en la intel·ligència artificial, sinó per les millores en el context informacional”, explicà en una entrevista el mes passat. “Fa una dècada que els robots entenen la frase ‘vés a la cuina i porta’m una cervesa’. Però si no saben on és la cuina i tampoc saben on és la nevera ni quin aspecte té, no serveix de res que entenguin allò que els dius”, afegí.
Aquest context informacional resulta crític per a Amazon, una companyia que aquests darrers anys ha optat amb fermesa pel negoci de les anomenades cases intel·ligents (smart homes). La compra d’iRobot, de fet, és tan sols la darrera d’un seguit d’adquisicions estratègiques que inclouen la fabricant de càmeres de seguretat intel·ligents Ring i la multinacional de la connexió sense fils Eero. L’assistent de veu Alexa, per la seva banda, ha anat integrant progressivament desenes de dispositius intel·ligents al seu sistema perquè l’usuari els pugui controlar amb la veu per mitjà de la terminal d’Amazon. En una entrevista d’ara fa poc, Marja Koopers resumí la filosofia rere aquestes operacions així: “Creiem en la intel·ligència ambiental, […] creiem en un ambient en què els dispositius s’interconnecten amb intel·ligència artificial per oferir molt més que no podrien oferir per si sols.”
Així doncs, l’adquisició d’iRobot permet a Amazon d’accelerar un procés que la multinacional ja ha intentat d’engegar –sense gaire èxit– amb els seus productes. Astro, el flamant nou robot domèstic de la companyia, encara no té data de llançament al mercat, i el seu cost prohibitiu, de més de mil dòlars per unitat, combinat amb una manca de funcions pràctiques immediates, no fan pensar que esdevingui un dispositiu d’ús generalitzat a curt termini o mitjà. L’Always Home –una mena de dron amb càmera de seguretat que permet a l’usuari de sobrevolar les estances de la casa per veure què hi passa en temps real– té un cost menys prohibitiu i unes funcions més definides, però encara no es ven enlloc.
Per tant, els dispositius iRobot ofereixen una solució còmoda i ràpida als maldecaps de desenvolupament d’Amazon: són populars, relativament assequibles, gaudeixen d’una bona quota de mercat i, encara més important, són altament efectius a l’hora d’extreure informació de les cases dels usuaris.
L’objectiu últim d’Amazon, que el 2017 també comprà la cadena de supermercats WholeFoods i el mes passat adquirí l’empresa d’atenció mèdica OneMedical, és tan senzill com ambiciós: conèixer fins al detall més ínfim del consumidor amb l’esperança d’explotar-lo comercialment. La llar, per descomptat, no n’és una excepció.