La Diputació de València llança la campanya ‘Retolar en valencià’ per a promoure l’ús de la llengua en els comerços

  • La Diputació de València, a través de la Unitat de Normalització Lingüística, ha presentat la campanya 'El teu comerç parla en valencià, perquè el valencià és marca de qualitat', orientada a promoure l'ús de la llengua pròpia en els establiments comercials de proximitat, bars, restaurants i negocis en general dels municipis de la província, amb l'objectiu que el valencià "no es quede en la porta dels comerços".

VilaWeb
Redacció
01.03.2017 - 17:13

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

La Diputació de València, a través de la Unitat de Normalització Lingüística, ha presentat la campanya ‘El teu comerç parla en valencià, perquè el valencià és marca de qualitat’, orientada a promoure l’ús de la llengua pròpia en els establiments comercials de proximitat, bars, restaurants i negocis en general dels municipis de la província, amb l’objectiu que el valencià “no es quede en la porta dels comerços”.

La campanya consistix en una caixa de cartó amb el lema ‘Retolar en valencià, senyal d’identitat’, que conté set plaques adhesives: ‘magatzem’, ‘wi-fi debades’, ‘privat’, ‘lavabos’, ‘hòmens’, ‘dones’, ‘adaptat’; una altra amb les inscripcions ‘obert – tancat’ i l’horari; així com els adhesius a doble cara d”espenteu – estireu’ i ‘Endavant, l’atenem en valencià’.

La vicepresidenta de la Diputació, Maria Josep Amigó, ha destacat este dimecres que és “molt important” implementar campanyes “que perseguixen acostar la nostra llengua als veïns i veïnes i ha reafirmat “l’obligació que tenim les administracions públiques de promoure l’ús del valencià en els diferents àmbits socials i de la vida quotidiana perquè la gent es trobe còmoda utilitzant la seua llengua”.

En este sentit, la vicepresidenta ha recordat que, segons les dades obtingudes de l’enquesta realitzada per la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esports sobre Coneixements i ús del valencià en 2015, “el 50% de la població parla valencià, mentre que només el 17% l’usa en els centres comercials”.

A més, el 85% dels valencians opinen que la llengua autòctona “s’hauria d’utilitzar més o d’igual forma en el conjunt de la societat”. Per això, ha reivindicat la necessitat que el valencià “gaudisca de l’ús que es mereix i no siga considerat com una llengua de segona, sinó de primera”.

Per la seua banda, el diputat de Cultura, Xavier Rius, ha assegurat que s’ha reforçat esta iniciativa, que anirà acompanyada d’una campanya de publicitat, per a, en col·laboració amb la Generalitat, “recuperar l’ús de la nostra llengua i dignificar la seua convivència en els diferents àmbits socials”.

Per la seua banda, Immaculada Cerdà, responsable de la Unitat de Normalització Lingüística, ha indicat que esta campanya “intenta vincular la qualitat del comerç de proximitat amb la qualitat de la nostra llengua” perquè les persones “se senten ateses com a casa”. “Si volem promoure l’ús social del valencià, és important tindre el comerç de la nostra part”, ha considerat.

La campanya incorpora tota la senyalització obligatòria (‘lavabos’, ‘magatzem’), a més d’adhesius i plaques amb informació complementària (‘horaris, espenteu/estireu’) i lemes de foment de l’ús del valencià (‘Endavant’, ‘l’atenem en valencià’ o ‘Retolar en valencià, senyal d’identitat’).

Esta constituïx la segona edició, corregida i ampliada, d’una campanya implementada en 2009, que inclou un disseny de Pablo Ejarque i una campanya de publicitat orientada als comerciants i usuaris dels establiments.

Pablo Ejarque és un dissenyador format en l’Escola d’Art i Superior de Disseny (EASD) de València amb qui la corporació provincial ja ha treballat anteriorment en la campanya de rebaixes i descomptes amb un cartell que va obtindre la màxima qualificació en l’escola.

Ha dedicat el seu Treball de finalització de Grau a la revisió dels senyals de l’EASD, amb una qualificació excel·lent, per la qual cosa des de la Unitat de Normalització Lingüística s’ha optat per encomanar-li els nous dissenys.

3.000 UNITATS JA DISTRIBUÏDES

Un total de 3.000 unitats d’este material han sigut distribuïdes durant els mesos de novembre i desembre en els ajuntaments de les comarques de València que han firmat les bases d’assistència tècnica lingüística i que no disposen de personal tècnic.

Per als ajuntaments amb oficina de promoció del valencià, la Diputació ha posat a la seua disposició els dissenys -perquè el pogueren personalitzar afegint el seu logotip- i les gestions administratives. Els ajuntaments d’Algemesí, Paiporta, Gandia, Alginet, Sueca, la Pobla de Vallbona, Burjassot, Alcudia o Carlet ja es van sumar l’any 2016 i està previst que en 2017 ho facen altres municipis.

A més, a la campanya també s’han adherit Ajuntaments d’altres comarques valencianes, com és el cas de Xixona, Muro, Vinaròs, Nules, Borriana, Benicàssim, Moncofa i Benissa, entre altres.

Immaculada Cerdà ha explicat que esta campanya se suma a les iniciatives de cartelleria de fruites i verdures, peix i marisc, dolç i salat, així com els cartells de rebaixes, descomptes i etiquetes de preus, d’indumentària tradicional valenciana i les bosses de paper ecològic.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any