Barcelona, capital mundial del modernisme, més que mai

  • La ciutat acull aquesta setmana el primer gran congrés internacional dedicat a l'Art Noveau, amb els millors experts de tot el món

VilaWeb
Redacció
27.06.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El professor i crític d’art barceloní Alexandre Cirici, als anys cinquanta, va començar a reivindicar el modernisme com a moviment cultural que anava més enllà del disseny i de les arts decoratives. Eren temps difícils per al modernisme: se n’enderrocaven edificis a tot el món i rarament s’estudiava a les universitats. Segurament ni Cirici mateix no podia imaginar-se que l’obra modernista de la ciutat de Barcelona, encapçalada pels edificis dissenyats per Antoni Gaudí, seria avui el principal atractiu turístic de la ciutat –es calcula que el 80% dels 16 milions de visitants que la ciutat va rebre l’any passat hi van anar per veure la Pedrera, la casa Batlló o la Sagrada Família.

Però si bé el modernisme ha estat revalorat aquests últims anys i ha esdevingut un motor econòmic, encara no se n’havia organitzat cap gran congrés internacional de caràcter científic. El més important va ser a la ciutat francesa de Nancy l’any 2002, però únicament se centrava en les arts decoratives de l’Art Noveau.

Finalment, ahir, es va inaugurar a Barcelona amb gran expectació el Congrés Internacional Coupdefouet, el primer dedicat a totes les expressions de l’Art Nouveau, i que aplega els experts i estudiosos més importants del món en la matèria. ‘Calia reivindicar el modernisme des d’un punt de vista acadèmic, universal i polític’, explicava ahir, exultant, Mireia Freixa, presidenta de comitè científic del congrés.

Més de dos-cents inscrits i vuitanta ponències

En total, hi ha més de dos-cents inscrits i més de vuitanta ponents que fins dissabte exposaran les darreres recerques que es fan en centres i universitats de tot el món sobre l’Art Noveau, que al nostre país rep el nom de ‘modernisme’. En aquest vídeo podeu escoltar les impressions d’alguns dels ponents, que remarquen la necessitat de posar en comú la recerca que es fa arreu, fins ara força dispersa, i la significació de fer aquest congrés a Barcelona, la ciutat que ha sabut recuperar i preservar millor el patrimoni modernista.

Durant aquests quatre dies, es debatrà a fons sobre les diverses expressions de l’Art Noveau, de les fórmules de protecció, de difusió i d’explotació sostenible del patrimoni modernista, del caràcter local alhora cosmopolita, i de tot allò que el disseny actual i més contemporani té de modernista.

El congrés és organitzat per l’Institut de Paisatge Urbà de l’Ajuntament de Barcelona i coincideix amb el desè aniversari de la revista Coupdefouet, que dóna nom al congrés, i que també és editada per l’ajuntament, amb el suport de ciutats com ara Glasgow, Riga, Brussel·les, Berlín, Varsòvia o Nancy. La majoria de sessions es fan al campus de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona i a la Pedrera.

La Ruta del Modernisme, més econòmica

Coincidint amb el congrés, l’Ajuntament de Barcelona ha volgut rellançar la Ruta del Modernisme, que inclou cent cinquanta obres repartides per la ciutat, amb una promoció especial de descomptes, que permet d’estalviar més de cent euros. Podeu consultar-ne els detalls ací i també en aquest vídeo explicatiu.

La presentació d’aquesta la campanya s’ha fet aquesta setmana als jardins dels Pavellons Güell, projectats per Antoni Gaudí i coincidint també amb el 161è aniversari del naixement del mestre. Els jardins del Pavelló Güell són una de les parades destacades de la Ruta del Modernisme i també una de les més desconegudes. En aquest terreny hi havia una de les residències d’estiu de la família Güell.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any