19.01.2012 - 06:00
Park City, un petit municipi abocat a l’esquí de l’estat de Utah (EUA), des de fa tres dècades s’omple una setmana cada hivern no pas d’esquiadors, sinó de periodistes, professionals i afeccionats al cinema. El Festival de Sundance, el més reconegut en matèria de cinema independent i impulsat per l’actor Robert Redford, en té la culpa des que va elegir Park City com a seu.
Sundance sol ser un reflex de la societat nord-americana, com es comenta en aquest article de ‘The New York Times’, i aquesta premissa es concreta enguany en dos fronts. D’una banda, amb la presència entre els cent dotze títols seleccionats de nombrosos documentals i alguns films de ficció que examinen la difícil situació financera i social als EUA, amb la fallida de molts sectors econòmics, l’injust sistema de sanitat, l’augment de la pobresa i la fallida lluita contra les drogues. D’una altra banda, enguany Sundance evidencia els avenços de la tecnologia digital en la filmació: un gran nombre de pel·lícules presentades s’han fet en menys de mig any, tot un canvi de paradigma respecte del passat.
Entre el centenar llarg de films i documentals seleccionats aquest 2012 hi ha tres produccions catalanes: ‘Red Lights‘, dirigida pel gallec Rodrigo Cortés i amb Robert de Niro i Sigourney Weaver en el repartiment (Nostromo Pictures), i els curt-metratges ‘El somriure amagat‘ de Ventura Durall (Nanouk Films) i ‘Odysseus Gambit‘ d’Àlex Lora (Inicia Films).
Cal recordar que gràcies al festival de Sundance uns quants directors actualment de renom van fer els primers passos cap a la primera línia del cinema, com Joel Coen, Jim Jarmusch, Robert Rodriguez i Quentin Tarantino.