La tertúlia proscrita

Lleida s’afegeix al clam pel corredor mediterrani

  • Fabra demana a Barroso que la Comissió hi aposti · El parlament europeu el considera 'imperatiu' i 'crucial'

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
10.10.2011 - 20:24

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El batlle de Lleida, Àngel Ros; el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; el delegat del govern a Lleida, Ramon Farré, i el president de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida, Joan Simó, han signat una declaració institucional de suport al corredor mediterrani. Les institucions lleidatanes fan un pas més per reclamar aquesta infraestructura ferroviària que permetrà, millorant també les connexions viàries i ferroviàries entre Lleida i el litoral, el desenvolupament econòmic i social del territori.

En el document que els principals representants institucionals lleidatans han signat s’acorda instar la Comissió Europea que assumeixi la gran importància estratègica del corredor mediterrani i que el catalogui com a eix prioritari per a la futura xarxa transeuropea de transports. També s’insta al govern espanyol i a la Generalitat a planificar, projectar i executar totes aquelles infraestructures que permetin a la demarcació de Lleida jugar un paper rellevant en el desenvolupament econòmic i social que es derivi de la posada en servei del corredor ferroviari del mediterrani. 

Paral·lelament a l’acte institucional, el secretari general de FERRMED, Joan Amorós, ha ofert la conferència ‘El corredor ferroviari mediterrani: una oportunitat per a les Terres de Lleida’.

Fabra demana a Barroso que la Comissió aposti pel corredor

El president de la Generalitat, Alberto Fabra, ha demanat avui al president de la Comissió Europea, José Manuel Durao Barroso, que la UE aposti pel corredor mediterrani com un dels eixos prioritaris de la nova xarxa europea de transports. Brussel·les anunciarà el 19 d’octubre vinent quins seran els corredors prioritaris. Fabra ha destacat la ‘necessitat d’invertir en els que siguin productius, sobretot les que permeten ser porta d’entrada al sud d’Europa a mercats emergents com l’Àsia i el nord d’Àfrica’.

‘Creiem que ara mateix no ens podem permetre el luxe d’invertir en allò que siga menys productiu i per això el corredor del mediterrani és una aposta segura, no només per a Espanya, sinó per a la UE’, ha dit Fabra, que ha estat acompanyat del president del govern balear, José Ramon Bauzá i dels presidents d’Andalusia, Múrcia, Aragó, les Canàries, Extremadura, Navarra i el País Basc. La reunió s’ha fet en el marc del Comitè de les Regions. El president Mas no ha assistit a la reunió d’avui per motius d’agenda, car s’ha reunit amb el primer ministre quebequès, de visita oficial a Catalunya.

El parlament europeu considera ‘imperatiu’ i ‘crucial’ el corredor mediterrani

El president de la comissió de Transports del parlament europeu, el laborista anglès Brian Simpson, ha advertit al govern espanyol que un corredor central que travessi els Pirineus ‘no és viable ni necessari’; en canvi, considera ‘absolutament imperatiu’ i ‘crucial’ construir el corredor mediterrani, de manera que es connectin els ports del Principat i el País Valencià amb el centre i el nord d’Europa. Les paraules de Simpson arriben el mateix dia que Alberto Fabra i José Ramón Bauzá es reuneixen amb el president de la Comissió Europea per reclamar el corredor mediterrani.

‘Quan et poses a fer forats a les muntanyes el cost de l’obra esdevé molt i molt car’, ha dit Simpson en una entrevista amb l’ACN, per exemplificar la inviabiltiat d’un corredor central. A més, ha posat en dubte la necessitat d’un tercer corredor. ‘Si la via del TGV francès s’acaba a prop de Perpinyà, i la del TGV espanyol arriba a Barcelona, el més beneficiós seria connectar-les’, explica el responsable de Transports europeu, que també troba ‘essencial’ que es resolgui ‘l’embolic de la diferència entre l’ampla de via europeu’ i l’ibèric’.

El president de la comissió de Transports ha criticat l’intent de ‘polititzar’ les infrastructures ferroviàries sense ‘tenir en compte quines són les necessitats de les regions i de l’estat’. Així, ha recordat al govern espanyol que els TGV ‘no són pas barats’ i que ‘no és necessari cobrir tota Espanya de línies d’alta velocitat, sinó només connectar les principals ciutats i França i Portugal’. Els TGV poden millorar ‘l’ocupació, el creixement i el desenvolupament econòmic de les regions’, però ‘també cal tenir en compte la despesa que suposen’, s’ha queixat, en referència al tren d’alta velocitat ‘fantasma’ entre Albacete i Conca, que Renfeva haver de suprimir perquè només el feien servir nou viatgers i costava 18.000 euros diaris.

El corredor, incomplet

Sembla segur que la Comissió assumirà el corredor mediterrani com a eix prioritari, com ja va poder escatir VilaWeb. Però, si bé encara no hi ha cap decisió definitiva, aquest corredor no arribarà a Alacant. Tindrà dues branques: l’una anirà a Algesires per Madrid, i l’altra arribarà fins a València, però no fins a Alacant. Aquesta informació, treta de la documentació del projecte que la Comissió va fer arribar a alguns eurodiputats, va inquietar el País Valencià. Més encara perquè el ministre Blanco havia insistit, la setmana abans, a demanar el corredor central, en línia amb l’acord signat amb el govern francès.

Blanco, demà a València

En aquest context el ministre Blanco té demà una cita important a València per a explicar l’estudi tècnic sobre el corredor mediterrani a la Cambra de Comerç de València, en presència del president Fabra i de la batllessa Rita Barberà. Blanco hi presentarà el mateix estudi tècnic que va exposar el mes de març a Barcelona, qualificat per algunes fonts d’ambigu i poc concret. Aleshores Blanco va anunciar que Foment invertiria 25.400 milions en el corredor mediterrani ferroviari fins l’any 2020 i que hi inclouria la licitació del tram Tarragona-València d’Alta Velocitat.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any