21.02.2026 - 20:48
|
Actualització: 21.02.2026 - 21:34
El film Gelbe briefe, d’İlker Çatak, ha guanyat l’Ós d’Or al millor film a la 76a Berlinale, que s’ha tancat amb tensió política durant la gala de cloenda. El jurat, presidit per Wim Wenders, ha distingit el drama del director turc-alemany, que retrata l’ensorrament d’una família d’artistes a Turquia arran de la repressió estatal.
El film explica la història de Derya i Aziz, una parella d’artistes d’Ankara que veu com un incident en l’estrena d’una obra els situa en el punt de mira de l’estat. Perden la feina i la casa i es traslladen a Istambul amb la mare d’ell. La distància amb la filla adolescent s’eixampla fins que han d’escollir entre els seus valors o el futur familiar.
Gran Premi per a ‘Kurtuluş’ i doble guardó per a ‘Queen at Sea’
L’Ós de Plata –Gran Premi del Jurat– ha estat per a Kurtuluş, d’Emin Alper. El Premi del Jurat, el tercer en importància, ha recaigut en Queen at sea, de Lance Hammer, que ha obtingut dos reconeixements i s’ha convertit en l’únic títol amb doble guardó a la llista de premiats.
El premi a la millor interpretació protagonista ha estat per a Sandra Hüller per Rose. El d’interpretació de repartiment, atorgat de manera unànime, ha distingit els britànics Tom Courtenay i Anna Calder-Marshall, també per Queen at sea.
La millor direcció ha estat per a Grant Gee per Everybody digs Bill Evans, i el millor guió per a Geneviève Dulude-De Celles per Nina Roza.
La gala, centrada en Gaza
La cerimònia de cloenda ha estat marcada per referències a Gaza i al paper d’Alemanya en el conflicte. La directora del festival, Tricia Tuttle, ha defensat la pluralitat de veus i ha admès que la Berlinale havia estat qüestionada públicament.
L’Ós d’Or al millor curtmetratge ha estat per a Yawman ma walad, de Marie-Rosa Osta, que ha denunciat de l’escenari estant la situació dels infants a Gaza. Tot seguit, el director palestí Abdallah Alkhati, premiat amb el guardó a la millor opera prima per Chronicles from the siege, ha acusat el govern alemany de ser “soci del genocidi israelià a Palestina”. Al públic hi ha hagut crits en sentit contrari, en una escena de tensió evident.