18.01.2017 - 13:19
BARCELONA, 18 (EUROPA PRESS)
Uns 225.000 alumnes de Primària i Secundària de 422 escoles situades en entorns desafavorits podran viatjar de manera gratuïta a espais patrimonials catalans en el marc d’un nou programa que té el suport de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Rodalies de Catalunya-Renfe, Tram i Moventis.
Ho han anunciat aquest dimecres el conseller de Cultura de la Generalitat, Santi Vila, acompanyat dels presidents dels diferents operadors de transport públics i privats en roda de premsa que tots han ressaltat el seu “compromís social” per trencar barreres d’accés a la cultura.
L’Agència Catalana de Patrimoni Cultural ha dissenyat el programa ‘Argo!nautes’ en col·laboració amb la Conselleria d’Ensenyament, i en una primera fase 422 escoles de Primària i Secundària podran promoure excursions a 30 museus, monuments i jaciments amb titularitat de la Generalitat i el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
Entre els espais figuren el Convent de Sant Bartomeu de Bellpuig (Lleida), el Conjunt rupestre del Cogul (Lleida), el Castell de Miravet (Tarragona), el Reial Monestir de Santes Creus, el Castell de Cardona, el Museu d’Arqueologia de Sant Pere de Galligants (Girona), el Museu d’Art de Girona, el Museu d’Història de Catalunya i el monument de Sant Pere de Rodes (Girona), entre d’altres.
Per a aquest curs, les ajudes es concretaran en la facilitació de 3.000 bitllets d’anada i tornada per part de Renfe Rodalies, 1.500 de FGC, 2.000 de Tram i un 25% de descompte en el lloguer d’autocars per part de Moventis fins a arribar a 25.000 euros.
Content de retrobar-se amb antics companys de treball en el seu comès quan era conseller de Territori, Vila ha exhibit l’acord com un acte de conjura de l’administració i operadors públics i privats contra les barreres que sovint impedeixen a la població accedir al patrimoni cultural.
De fet, el director de l’Agència Catalana del Patrimoni, Àlex Susanna, ha situat l’origen de la iniciativa en una enquesta del 2014 que assenyalava el preu i el cost del transport com principals barreres per accedir a museus, i ha destacat la gratuïtat d’entrada en els espais de la Generalitat i ara una facilitat del transport.
Susanna ha confiat que en una segona fase, d’aquí a dos o tres anys, tots els centres catalans podran beneficiar-se del programa en els espais de titularitat de la Generalitat i els que no.
Els diferents representants de les companyies s’han mostrat obertes a sumar-se a la iniciativa més endavant, i mentre que el president de FGC, Enric Ticó, ha manifestat “compromís absolut” amb el pla, el president de Tram, Felip Puig, ha manifestat una col·laboració entusiasta per fomentar el bagatge immaterial i humà dels escolars i enfortir la comunitat.
“FUTUR DE LA MOBILITAT”
El director de Rodalies Catalunya-Renfe, Fèlix Martín, ha celebrat el programa, que ha vist una possibilitat d’acostament amb la població més jove, que ha vist el “futur de la mobilitat”, i dotar de contingut un viatge cultural.
El president de Moventis, Miguel Martí, ha felicitat la iniciativa dirigida a la joventut, “principal actiu d’un país”, i ha evocat els bons records que espera sobre les sortides culturals que feia mensualment en la seva escola.