L’Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols acaba d’estrenar ‘Natura en evolució. De Van Goyen a Pissarro i Sacharoff‘, la setena exposició temporal que acull l’espai del monestir. La mostra fa un recorregut pel paisatge al llarg de quatre-cents anys de la mà d’artistes europeus, americans i catalans. Els autors de la col·lecció Carmen Thyssen, especialitzada en pintura catalana dels segles XIX i XX, també hi tenen un pes molt destacat: 18 de les 57 obres que es presenten han estat creades per ells.

A les vuit sales, el visitant pot copsar l’evolució del paisatge de la mà de pintors d’estils i períodes ben diferents. La mostra vol proposar una experiència sensorial i sensitiva a partir de formes molt diverses d’interpretar i mostrar l’entorn i el seu vincle amb l’ésser humà. La natura dominada, la colonitzada i la sublim són els tres tipus de paisatges que es troben en aquesta mostra.

L’exposició arrenca amb Paisatge fluvial amb transbordador i cabanyes, una obra del pintor holandès Van Goyen de mitjan segle XVII. És un dels principals representants del segle d’or del paisatgisme holandès. Aquí, s’hi veu una percepció de la natura afable, d’indrets identificables i fins i tot amb testimonis de la història. És el cas de les ruïnes grecoromanes que apareixen a Paisatge amb ruïna, port i soldats atribuït a Rosa Salvatore.

I de la pintura realista es passa a nous corrents, com ara l’impressionisme, amb Pissarro com a principal exemple. A El camp de cols, Pointose aporta una visió més analítica i científica en aspectes com l’impacte de la llum. Seguidament, arriben les avantguardes amb les noves interpretacions de la natura amb obres com Paimpol de Paul Signac o La petita palmera de Raoul Dufy .

L’última part inclou una selecció d’obres del segle XX que mostren la pintura de paisatge catalana d’aquest període, amb noms com ara Gabriel Amat, Josep Puigdengolas, Laureà Barrau o Eliseu Meifrèn, entre més. L’evolució de l’escena paisatgística catalana es pot apreciar amb la plasmació de la mar: primer es tracta com un entorn de treball, la pesca i els mariners, per després esdevenir un espai de gaudi i vacances. L’última sala és un homenatge a la pintora russa Olga Sacharoff que a partir del 1940 es va instal·lar a Barcelona. L’obra protagonista de l’espai és La colla, de grans dimensions i cedida pel Museu Nacional d’Art de Catalunya. Plasma una trobada social on hi ha representats alguns dels pintors que formen part de la col·lecció Thyssen.

Aquesta és una de les moltes propostes que us oferim per al cap de setmana. Si voleu descobrir-ne més, cliqueu a Què podem fer aquest cap de setmana: deu propostes

Missatge de Vicent Partal

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb