10.03.2017 - 15:44
Desvetlla la data del primer exemplar i els orígens de la família Ulises
BARCELONA, 10 (EUROPA PRESS)
El llibre ‘100 anys de TBO. La revista que va donar nom als còmics’ (Edicions B) mostra els secrets de la revista després de “disseccionar-la, trobant coses que no es coneixien fins ara”, ha explicat Lluís Giralt, col·laborador d’Antoni Guiral en l’elaboració del llibre, aquest divendres en roda de premsa.
Un dels descobriments que ha fet el llibre és la data de la primera publicació, precisament la que s’ha commemorat aquest divendres 10 de març: la xifra balla entre el diumenge 11 de març del 1917 i el dissabte 17 de març del mateix any, ja que la redacció deia que havia estat el 17 però han trobat un text que diu que va ser l’11.
“Això es contradiu amb un altre anunci que hem trobat que anima els lectors a comprar la revista el dissabte: si va anar així, no podia ser el diumenge 11 de març. A més, com que el text és humorístic, hem de relativitzar-ho”, ha comentat l’autor del llibre, Antoni Guiral.
AUTÒPSIA PÀGINA A PÀGINA
Per redactar el volum, Guiral ha comptat amb la col·laboració de Lluís Giralt, que va formar part del TBO i s’ha encarregat d’analitzar-lo exemplar a exemplar i pàgina a pàgina: “Li he fet l’autòpsia, l’he obert en canal i hem trobat coses de les quals fins ara no ens havíem adonat”, ha descrit Giralt.
Amb aquest mètode també han descobert, per exemple, que la cèlebre família Ulises va ser creada un any abans –el 1944– del que es creia sota el nom de família Hilarión: han trobat el document original d’una de les historietes de la família Ulises en la qual aixecant una capa posada per corregir el nom, van descobrir que inicialment posava Hilarión.
“Com que parla del mes de juny, probablement no van arribar a temps de publicar-ho aquest mes i la van guardar per a l’any següent, però aleshores ja s’havia creat la família Ulises i li van canviar el nom”, ha explicat Giralt.
Aquesta família va ser una de les creacions més populars del dibuixant Josep Maria Blanco, conegut com ‘Blanco’, que ha confessat que amb el llibre ha descobert coses que ni ell mateix sabia o recordava, com l’existència d’un permís especial per dibuixar la família Ulises.
BLANCO I LA CENSURA
Blanco recorda un altre passatge de la història del TBO que també queda reflectida en el llibre: la censura d’una de les seves historietes, que es va produir justament cap al final de la dictadura, el 1970.
“Hi havia certes crítiques que la censura tolerava, si estaven dins d’un contingut i un argument”, ha recordat Blanco, que malgrat això va veure com li censuraven una historieta que havia fet en la qual un personatge s’obsessionava amb necessitar una recomanació per a tot, en referència al pes de les influències en el franquisme.
Blanco també ha recordat la gran quantitat de treball que li suposava la família Ulisses però que, malgrat això, no va voler deixar de compaginar el seu treball com a dibuixant amb el d’empleat de banc: “No volia dependre només d’ells”, ha afirmat el dibuixant.