Un de cada cinc graus universitaris incorpora assignatures de gènere

  • El 17% dels graus impartits a les universitats de la Xarxa Vives incorpora assignatures específiques de gènere i menys del 5% dels grups d'investigació treballen temes de gènere, segons l'informe 'La perspectiva de gènere en docència i investigació a les universitats de la Xarxa Vives'.

VilaWeb
07.03.2017 - 15:57

BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)

El 17% dels graus impartits a les universitats de la Xarxa Vives incorpora assignatures específiques de gènere i menys del 5% dels grups d’investigació treballen temes de gènere, segons l’informe ‘La perspectiva de gènere en docència i investigació a les universitats de la Xarxa Vives’.

L’informe, coordinat per Tània Verge (UPF) i Teresa Cabruja (UdG), assenyala que el “suspens” en perspectiva de gènere es produeix malgrat l’aplicació dels codis de bones pràctiques en la matèria, ha informat la Xarxa Vives –composta per 22 universitats– aquest dimarts en un comunicat, amb motiu del Dia Internacional de les Dones aquest dimecres.

Segons l’informe, la realitat a les aules mostra “un baix nivell de transversalitat de la perspectiva de gènere i una pobra oferta d’assignatures específiques” en els currículums dels programes de grau i postgrau, la qual cosa fa que la docència i investigació continuïn sent androcèntriques.

En gairebé totes les universitats estudiades, la major part de les assignatures especialitzades en gènere són optatives –61%–, fet que “permet esquivar” en la seva formació la competència del gènere del grau.

Aquesta baixa presència, no obstant això, es podria revertir aviat, tenint en compte que les universitats compten amb grups d’investigació especialitzats en estudis de gènere i que l’aparició d’aquests doctorats és relativament recent.

La presència equitativa de dones i homes en la coordinació de programes de doctorat continua sent també un “llast” i manté desequilibris en favor dels homes, amb una majoria d’universitats amb una presència femenina superior al 30% però inferior al 40%.

El sostre de vidre també s’observa en els màxims òrgans de la universitat, ja que la proporció de dones com a vicerrectores o com a directores d’escola de doctorat continua sent inferior, i fins i tot s’aprecia una “aclaparadora presència” dels homes com a ‘honoris causa’ i com a receptors de guardons i medalles d’honor en l’àmbit acadèmic.

L’informe sosté que si la competència en matèria de gènere s’inclogués en les avaluacions de l’alumnat i del professorat es generaria “un incentiu més” per al canvi institucional i per a la formació en aquest àmbit, i que el compromís dels òrgans universitaris es pot demostrar amb el reconeixement a les facultats i personal docent que promogui el canvi.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor