04.12.2025 - 16:49
|
Actualització: 04.12.2025 - 18:09
Els treballadors de la Universitat Autònoma de Barcelona han trobat aquest matí un senglar mort a prop del Servei d’Activitat Física, dins el recinte universitari de Cerdanyola del Vallès. Segons que ha informat el centre, s’ha activat el protocol de contenció de la pesta porcina africana i els Agents Rurals han retirat l’animal. La UAB recorda que el campus és al mig de la zona zero del brot i que trobar senglars morts aquests dies no és excepcional. El virus ja ha causat la mort d’una cinquantena d’animals al municipi i la vigilància al voltant del campus és constant.
Un campus restrictiu però operatiu
Tot i el brot, l’activitat lectiva a la UAB continua amb normalitat. L’únic canvi visible és el tancament dels accessos als boscos i als conreus de l’entorn, juntament amb la suspensió temporal de totes les activitats que es feien al medi natural. Els estudiants expliquen que van rebre un correu informatiu amb les restriccions, però que el seu dia a dia pràcticament no s’ha alterat. La circulació interna és fluida i l’ambient al campus és plenament habitual. Només els cartells de prohibició de pas als camins rurals recorden que la universitat conviu amb un brot actiu de pesta porcina africana a tocar de les facultats.
Reaccions de la comunitat universitària
Al voltant de la Facultat de Veterinària és on hi ha més camins tancats, encara que aquests itineraris no formen part dels trajectes diaris dels estudiants. L’Abril, estudiant de veterinària, explica que no percep cap canvi rellevant més enllà del correu informat i que pot accedir al campus amb normalitat. La catedràtica emèrita Patri Vergara assenyala que el brot pot tenir conseqüències importants per al sector porcí i per les granges del Vallès, però no creu que calgui ampliar les restriccions internes al campus.
Un sistema de control que ja estava en marxa
La UAB subratlla que fa anys que aplica un programa de control i vigilància de senglars per limitar-ne l’accés al recinte universitari. Aquest dispositiu inclou tanques i filats dissuasius, pastors elèctrics, papereres antigir, retirada de contenidors per evitar punts d’alimentació i actuacions periòdiques de marcatge i extracció d’animals. També s’hi sumen campanyes informatives adreçades a la comunitat universitària i mesures per modificar hàbitats que poden atreure fauna salvatge.
Aquestes mesures continuen actives sense alteracions mentre s’apliquen els protocols sanitaris establerts per contenir la propagació del virus. La universitat admet que, mentre el brot continuï actiu, és probable que apareguin més senglars morts al seu entorn. El protocòl és clar, el campus funciona amb normalitat i les autoritats sanitàries mantenen la vigilància en aquesta àrea crítica del Vallès Occidental.