30.01.2026 - 08:31
|
Actualització: 30.01.2026 - 10:11
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat que preveu de mantenir converses amb el govern de l’Iran els pròxims dies i ha dit que “seria fantàstic” no haver de recórrer a la flota nord-americana desplegada a la regió, després d’haver tornat a amenaçar amb un eventual atac contra Teheran.
Trump ha confirmat que hi ha hagut contactes “els darrers dies” entre Washington i Teheran, en declaracions a la premsa a l’arribada al Centre Kennedy. Segons que ha explicat, ha traslladat dues exigències a les autoritats iranianes: que no desenvolupin armes nuclears i que posin fi a la repressió de les protestes.
“Estan matant milers de persones”, ha dit, abans d’assegurar que la seva intervenció ha evitat l’execució “a la forca de 837 persones”. En aquest context, ha afirmat que el règim iranià haurà de fer alguna cosa per aturar la repressió perquè “ningú no ha vist res igual”.
Tot i anunciar noves converses i negociacions amb l’executiu del president iranià, Masud Pezeshkian, Trump ha insistit que els Estats Units tenen “molts vaixells molt grans i molt potents navegant cap a l’Iran en aquest moment”. “Seria fantàstic no haver-los d’utilitzar”, ha afegit.
Per la seva banda, el ministre d’Afers Estrangers iranià, Abbas Araqchi, va negar ahir que hi hagués contactes amb l’enviat especial dels EUA, Steve Witkoff, o que Teheran hagués demanat d’obrir un procés de negociació. Alhora, va advertir Washington que l’Iran està preparat per respondre a qualsevol atac “de manera immediata i contundent”.