26.05.2025 - 08:06
|
Actualització: 26.05.2025 - 12:09
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat que ajornava fins al 9 de juliol la imposició d’un aranzel del 50% als productes europeus. La decisió arriba després d’una conversa telefònica amb la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen. Segons que ha escrit a la seva plataforma Truth Social, Von der Leyen li ha demanat d’ampliar el termini, que s’havia fixat per al primer de juny, i ell ho ha acceptat: “Ha estat un privilegi per a mi fer-ho.”
Unes quantes hores abans, Von der Leyen havia informat que havia tingut una bona conversa amb Trump, durant la qual havien abordat les negociacions comercials en curs. “Bona trucada amb el president dels Estats Units”, ha publicat a la xarxa X, i ha dit que la UE i els EUA tenien la relació comercial més estreta i important del món. Ha afegit que Europa estava preparada per a avançar amb determinació i ha admès que necessitaran fins al 9 de juliol per a arribar a un bon acord.
També el ministre de Finances alemany, Lars Klingbeil, s’ha mostrat moderadament optimista amb les converses. “Haurien d’estar interessats a col·laborar amb nosaltres. Cal trobar una solució ràpida. Si no, tindrà un impacte molt greu als mercats”, ha advertit en declaracions a la cadena pública alemanya ARD.
Trump havia amenaçat divendres passat que les converses amb Brussel·les no anaven enlloc i que, si no s’aconseguia cap avenç, imposaria l’aranzel del 50% a partir del primer de juny.
El 2 d’abril, durant l’anomenat Dia de l’Alliberament, el president nord-americà ja havia anunciat un aranzel del 20% a tots els productes europeus. No obstant això, pocs dies després en va suspendre l’aplicació durant noranta dies i va mantenir en vigor una tarifa universal del 10%. A més, va imposar un aranzel del 25% als cotxes i peces de vehicle procedents de la Unió.
Malgrat aquesta treva parcial, la Comissió Europea va anunciar al maig que portaria els aranzels davant l’Organització Mundial del Comerç (OMC). La denúncia inclou totes les importacions estrangeres, també les europees. A banda, Brussel·les ha fet pública una proposta per a una segona tanda de represàlies, que afectaria productes nord-americans per un valor de prop de 100.000 milions d’euros. Tanmateix, la Comissió ha remarcat que la prioritat continua essent un acord pactat amb l’administració Trump.