L'editora Sandra Ollo, respondable de Quaderns Crema.

Fa tres anys que es va morir Jaume Vallcorba i en feia uns quants més que l’editor havia deixat que el seu segell en català, Quaderns Crema, s’anés apagant, fins al punt que els escriptors ja no hi comptaven i havien deixat d’enviar-hi originals. Ara, de la mà de l’editora Sandra Ollo, vídua de Vallcorba, aquest segell emblemàtic de la dècada dels vuitanta i noranta torna a agafar embranzida amb un rumb clar: recuperar el prestigi i la vitalitat del catàleg optant per noves veus en la narrativa de ficció, buc insígnia del començament de l’editorial, i revaloritzant un catàleg de qualitat. Sandra Ollo ha deixat clar que aquest camí el farà des de la voluntat de publicar literatura de qualitat, fugint de les modes, dels tagets, i sense prejudicis per gèneres com el conte, que han marcat tant l’editorial des de fa trenta-vuit anys.

L’obra que ha triat l’editora per a fer visible aquest moment, que és una nova etapa, és el primer volum de les novel·les de Francesc Trabal, que inclou: L’home que es va perdre; Quo vadis, Sànchez; Era una dona com les altres; i Hi ha homes que ploren perquè el sol es pon. El primer trimestre del 2018 sortirà el segon volum de novel·les de Trabal, les més llargues i de maduresa, amb Vals i Temperatura.

Sandra Ollo ha explicat per què havia triat Trabal: ‘Recomençar amb Trabal té a veure amb la meva experiència personal. Sóc navarresa i fa deu anys vaig aterrar a Quaderns Crema i vaig començar a submergir-me en la literatura catalana. En Jaume Vallcorba em va fer un curs particular de literatura catalana i em va fer llegir Trabal. Aquest escriptor em va atrapar per la seva frescor, modernitat, elegància. Pensar a recomençar amb Trabal també és una manera de vincular-nos amb els lectors de Quaderns Crema de tota la vida, perquè és un autor heretat, que forma part d’un catàleg extraordinari, que no podíem abandonar. I dins el catàleg de Quaderns Crema, Trabal exemplifica molt bé aquest esperit canalla i agosarat que té el segell i que en els darrers anys havia quedat arraconat. Trabal és innovació, sentit de l’humor, classicisme estilístic i manté una vigència perquè ens parla encara de la realitat actual. I finalment, hem triat Trabal per donar l’oportunitat de llegir-lo a les noves generacions, que potser encara no el coneixen.’

La directora editorial de Quaderns Crema ha explicat els canvis que permeten de definir una nova etapa: en l’aspecte físic, els llibres tornaran a les cobertes blanques i brillants (‘tot i que llibreters i lectors ens han desaconsellat aquesta lluentor, la mantindrem perquè m’encanta i fa el llibre diferent i tot i els quaranta anys que aviat tindrà aquest disseny, trobo que manté la modernitat’); augmentarà la qualitat del paper, s’incorporaran les guardes i es retornarà a la il·lustració de la mà d’un antic col·laborador de la casa, l’il·lustrador Leonard Beard.

Precisament a aquest il·lustrador se li va encarregar una imatge nova per al segell, que capturés aquest moment. Beard ha dibuixat la figura d’un lector (que també pot ser un editor o un passejant) abraçant l’atzavara que ha estat l’emblema de l’editorial al llarg de quatre dècades.

Pel que fa al contingut, s’han simplificat les col·leccions, que s’havien acabat diversificant massa en els darrers temps, i ara n’hi haurà només tres de genèriques: poesia, narrativa i assaig. El nombre de títols l’any continuarà essent modest, de vuit a deu, i la meitat correspondrà a narrativa de ficció. Entre els anuncis que ha fet Sandra Ollo destaca la traducció d’El conte de la minyona, de Margaret Atwood, que arribarà a les llibreries el 24 de gener, en una traducció de Xavier Pàmies. Quaderns Crema és a punt de signar un contracte per a la publicació de cinc obres més de ficció d’aquesta escriptora canadenca.

Quaderns Crema tornarà a descobrir noves veus i continuarà publicant els seus grans autors de sempre: Sergi Pàmies i Francesc Serés, que ja treballen en nous volums, i Quim Monzó, si tornés a la ficció, ha dit l’editora. Ha anunciat que a final d’aquest any arribarà un llibre de no ficció de Salvador Oliva, unes Epístoles a Josep Carner, en què el traductor reflexiona sobre la situació cultural de Catalunya. També en no ficció apareixerà un nou títol de Nuccio Ordine, autor de La utilitat de l’inútil, aquesta vegada reivindicant els Clàssics per a la vida.

Sandra Ollo és conscient que aquesta represa de Quaderns Crema arriba en un moment en què el mercat editorial en català està molt atomitzat i hi ha unes quantes editorials que es mouen en la mateixa línia que ella propugna, i que els orígens de Quaderns Crema es van donar en un mercat editorial molt diferent. Tanmateix, confia en el prestigi del segell, tot i els darrers anys d’inactivitat i deriva, i l’estima que els lectors continuen tenint per Quaderns Crema. ‘Aquest segell és de ferro i penso que per la gent jove encara és una editorial de referència.’

 

Una il·lustració de Leonard Beard que evoca el nou moment que comença Quaderns Crema.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]