23.02.2017 - 09:30
La xifra de negoci de Telefónica en el conjunt del 2016 va aconseguir els 52.036 milions d’euros
MADRID, 23 (EUROPA PRESS)
Telefónica va obtenir un benefici net de 2.369 milions d’euros en l’exercici 2016, la qual cosa suposa un 3,8 vegades més que els 616 milions d’euros que va guanyar el 2015 per factors no recurrents, fonamentalment un impacte de 1.290 milions d’euros en el quart trimestre derivat de despeses de reestructuració, informa la companyia, que ha reduït un 1,2% el seu deute en l’últim exercici.
Segons ha informat la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), excloent l’efecte d’aquests factors no recurrents Telefónica va guanyar el passat exercici fiscal 4.038 milions d’euros, la qual cosa representa una pujada del 4,8% respecte als 3.855 milions d’euros del 2015.
Els comptes de Telefónica del 2016 inclouen les operacions de Telefónica Regne Unit, que en el segon trimestre del 2016 van deixar de reportar-se com a operació en discontinuació i els seus actius i passius com a “mantinguts per a la venda”.
El resultat operatiu abans d’amortitzacions (Oibda) de Telefónica va aconseguir els 15.118 milions d’euros, un 14,3% més que els 13.229 milions d’euros del 2015, encara que en termes comparables la pujada es va reduir fins al 4,7%.
L’Oibda es va situar en el conjunt de l’exercici en 16.519 milions d’euros en termes subjacents pels factors no recurrents que, segons la companyia, no han tingut impacte en la generació de caixa del trimestre i permetran generar estalvis addicionals i eficiències.
En el quart trimestre del 2016, Telefónica va obtenir un benefici net reportat de 145 milions d’euros, davant les pèrdues de 2.236 milions d’euros de l’any anterior. No obstant això, en termes subjacents va aconseguir els 1.233 milions d’euros, 2,5 vegades més.
XIFRA DE NEGOCI.
La xifra de negoci de Telefónica en el conjunt del 2016, va aconseguir els 52.036 milions d’euros, un 5,2% menys que els 54.916 milions d’euros del 2015. No obstant això, en termes orgànics els ingressos van pujar un 1,3%.
Per divisions, Telefónica va ingressar a Espanya un total de 12.713 milions d’euros l’any passat, un 2,5% més que el 2015, però un 0,1% menys en termes orgànics.
En el cas de la seva divisió a Alemanya els ingressos van descendir un 4,9% en ambdues variables, fins als 7.503 milions d’euros, mentre que en la del Regne Unit es van reduir un 1,5% en termes orgànics i un 12,5% en reportats, fins a situar-se en els 6,861 milions d’euros.
Per la seva banda, Telefónica Brasil va registrar una pujada de la facturació del 0,3% en termes reportats i del 0,9% en orgànics, fins als 11.097 milions d’euros, mentre que la filial a Hispanoamèrica va reduir els seus ingressos un 12,6%, fins als 12.579 milions d’euros, malgrat que en termes orgànics van pujar un 7,5%.
En el quart trimestre de l’any, els ingressos del grup es van situar en els 13,721 milions d’euros, la qual cosa representa un descens de l’1% en comparació dels 13.862 milions d’euros del mateix període del 2015, però una pujada del 2,7% en termes orgànics.
REDUCCIÓ DEL DEUTE.
El deute net financer de Telefónica es va situar en 48.595 milions d’euros a tancament del 2016 després de reduir-se en 998 milions d’euros en el quart trimestre. En comparació al desembre del 2015, el deute va descendir en 566 milions d’euros, la qual cosa equival a una reducció de l’1,2%.
Telefónica explica que el descens respecte a fa un any es deu a la generació de caixa lliure per 4.370 milions d’euros; les desinversions financeres netes per 500 milions d’euros, principalment associades a la venda de la participació a China Unicom i Telefé i al valor reduït en euros del deute net en divises (91 milions d’euros).
D’altra banda, la companyia informa que el flux de caixa anual va créixer un 24,4% el 2016, fins el 4.370 milions d’euros, gràcies a la millora dels negocis i malgrat l’esforç inversor.
El capex (despeses de capital) en el conjunt de l’exercici va aconseguir els 8.928 milions d’euros, incloent 345 milions d’euros per l’adquisició d’espectre, un 3,9% més en termes orgànics, però un 14,7% menys en reportats. La inversió s’ha destinat principalment al desplegament de xarxes ultra-ràpides, la qual cosa ha permès acabar el 2016 amb més de 39 milions d’unitats immobiliàries passades amb fibra i/o cable.
El president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, ha remarcat que els resultats del 2016 enforteixen el “creixement sostenible” de la companyia, després de l’acceleració en el quart trimestre de les taxes de creixement en les principals variables operatives.
En aquesta línia, Álvarez-Pallete ha destacat que la forta acceleració de la generació de caixa en el conjunt de l’any i l’obtenció de finançament a llarg termini “acceleren el desapalancament i reforcen l’estructura financera”.
“Per al 2017 esperem similars tendències en el negoci; estabilitat en els ingressos afectats per més impactes regulatoris sobretot en mercats europeus, increment del marge Oibda i una intensitat menor de despeses de capital (capex)”, ha afegit.
En concret, Telefónica preveu per al 2017 que els ingressos es mantinguin estables respecte al 2016 “malgrat l’impacte negatiu de la regulació”, d’aproximadament 1,2 punts percentuals. A més espera que el marge d’Oiba augmenti un punt percentual i el ràtio de capex respecte a les vendes, excloent espectre, se situï a l’entorn del 16%.
Així mateix, ha confirmat la remuneració a l’accionista, de tal manera que el segon tram del dividend 2016 (0,20 euros per acció en efectiu) es pagarà el segon trimestre del 2017; i el dividend corresponent al 2017 (0,40 euros per acció en efectiu) pagader en el quart trimestre del 2017 (0,20 euros per acció) i en el segon trimestre del 2018 (0,20 euros per acció).
NOMBRE DE CLIENTS MÉS GRAN.
Telefónica va tancar el 2016 amb un total de 349,97 milions de clients, els quals suposa un 0,7% més que els 347,54 milions que tenia a final del 2015. En concret, els accessos mòbils van pujar un 1,6%, els de dades d’Internet un 1,3% i els de televisió de pagament un 0,2%, mentre que els de telefonia fixa van baixar un 3,7%.
En aquest sentit, l’operadora destaca la millora de la qualitat de la base de clients, ja que s’ha registrat un augment interanual del 4,4% de l’ingrés mitjà per client (ARPU) i un descens interanual de cinc desenes del churn.
A més, afegeix que la creixent demanda de dades, velocitat i continguts es reflecteix en el fort creixement de serveis de més valor, de tal manera que els clients de LTE aconsegueixen 66,3 milions, amb un guany net trimestral del 25% interanual (1,8 vegades davant l’any anterior); els accessos de contracte i els smartphones creixen el 6% i el 17% interanual, respectivament; els clients de fibra i cable creixen el 24% davant el 2015; i els accessos de TV de pagament aconsegueixen els 8,3 milions, amb una penetració del 48%.