Els taxistes comencen una aturada general a Barcelona contra les grans plataformes de VTC

  • Élite Taxi encapçala la protesta, que també es fa en unes quantes ciutats més de Catalunya, amb serveis d’urgència gratuïts

VilaWeb
Taxis aturats a la Gran Via de Barcelona (fotografia: Alberto Paredes / Europa Press)
09.12.2025 - 10:16
Actualització: 09.12.2025 - 11:27

El sector del taxi, convocat per Élite Taxi, ha començat avui una jornada d’aturada general a Barcelona, incloent-hi l’aeroport i les estacions de tren i d’autobusos. Exigeix la tramitació de la llei del taxi i un control més estricte de les grans plataformes de vehicles de transport amb conductor (VTC), com ara Uber, Cabify i Bolt.

Segons el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, la convocatòria també afecta força ciutats entre Figueres i Tarragona (tota la Costa Brava, el Maresme, l’àrea metropolitana de Barcelona i la Costa Daurada), a més de la demarcació de Lleida i alguns municipis del Vallès.

L’aturada és prevista de 10 a 16 h, però els trasllats d’urgència en aquesta franja es mantenen i són gratuïts.

Tall de la Gran Via i accions a la Via Laietana

Els taxistes han començat a ocupar la Gran Via de Barcelona a les 9.30, des de la plaça de Tetuan fins el carrer d’Entença, en una mobilització que s’estén pel passeig de Gràcia, de Rosselló fins a la plaça de Catalunya. S’han tallat els tres carrils centrals de la Gran Via, però no els laterals.

Una part de l’activitat es concentra a la Via Laietana, on els manifestants tenen previst de presentar una denúncia a la seu de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) contra Uber i més empreses de VTC per “actuar com un càrtel que imposa regles al mercat”. També han de passar per la seu de Foment del Treball, on explicaran el pla d’acció previst per al començament de l’any vinent.

La futura llei del taxi, amb el suport del PSC, Junts, ERC, els Comuns i la CUP, preveu que l’activitat urbana resti reservada al taxi i estableix la desaparició progressiva de les plataformes de VTC amb llicència urbana a l’àrea metropolitana de Barcelona. Si tot va bé, entrarà en vigor el 2026.

Sense el suport d’ATC, STAC ni PakTaxi

Malgrat la voluntat d’Élite Taxi d’aplegar tot el sector per a mostrar què passaria si el taxi desaparegués, la convocatòria no ha rebut el suport de l’Agrupació Taxi Companys (ATC), el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) ni l’Associació de Taxistes Paquistanesos de Catalunya (PakTaxi).

L’ATC lamenta que la vaga s’hagi convocat de manera sobtada i sense consultar-ho abans amb la resta d’associacions. A més, creu que ja s’han fet prou vagues sense una incidència real i que, en canvi, incideixen negativament en la vida quotidiana dels ciutadans. Quant a l’STAC, diu que “no es pot donar suport a una vaga que vol aprovar el text actual” de la llei i exigeix canvis en la redacció. I PakTaxi considera que la vaga no aportarà beneficis, sinó possibles conflictes innecessaris entre usuaris i taxistes.

Uber denuncia Élite Taxi a l’ACCO

Dijous passat, Uber va presentar una denúncia contra Élite Taxi i Tito Álvarez a l’ACCO per “intent de boicot”. L’empresa creu que a la convocatòria d’avui es preveuen piquets i es prohibeix als taxistes associats a Élite Taxi de treballar amb plataformes com la seva.

Uber considera que tot això vulnera l’ordre de cessament dictada per l’ACCO en una resolució del 26 de juliol de 2023, a més de l’article 1 de la llei de defensa de la competència.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor