17.09.2025 - 22:24
|
Actualització: 17.09.2025 - 22:36
La decisió del govern polonès de tancar la frontera amb Bielorússia d’ençà de l’11 de setembre per motius de seguretat ha causat commoció en el comerç entre la Xina i la Unió Europea, especialment el que es fa amb transport ferroviari. El primer ministre de Polònia, Donald Tusk, va justificar la mesura adduint les maniobres militars de Rússia i Bielorússia en aquella zona i la incursió d’un dron rus a l’espai aeri polonès la setmana passada.
El blocatge afecta tres passos ferroviaris de mercaderies i els punts de trànsit per a camions i automòbils. Això inclou el terminal de Malaszewicze, considerat una de les principals portes d’entrada a Europa de la xarxa China–Europe Railway Express, un projecte emblemàtic de la Ruta de la Seda impulsada per Pequín. El 90% del trànsit ferroviari entre la Xina i la UE hi passa, amb un valor anual de 25.000 milions d’euros. Plataformes de comerç electrònic com Temu i Shein depenen d’aquesta ruta, ara interrompuda.
Empreses i analistes alerten que la clausura ja ha originat retards i costs afegits. Segons que sembla, un 30% dels paquets s’han de derivar al transport aeri, molt més car, i la resta al marítim, força més lent.
Pequín ja pressiona perquè es reobri el pas. El ministre d’Afers Estrangers xinès, Wang Yi, es va reunir dilluns amb el seu homòleg polonès, Radosław Sikorski. Ara, després de tres hores de converses, Varsòvia es va mantenir ferma i no va accedir a restablir el trànsit. El govern xinès insisteix que el corredor és una insígnia de la cooperació amb la UE, essencial per a l’estabilitat de les cadenes de subministrament mundials.
Alhora, el president nord-americà, Donald Trump, pressiona la Unió Europea perquè imposi aranzels a la Xina amb l’objectiu que deixi de comprar petroli rus i faci servir la seva influència per posar fi a la guerra d’Ucraïna.