13.03.2017 - 13:51
Una butaca ergonòmica de Javier Cercas i una finestra a instruments dels Arzak, alguns dels objectes
BARCELONA, 13 (EUROPA PRESS)
Els quatre arquitectes i dissenyadors Benedetta Tagliabue, Izaskun Chinchilla, Carme Pigem i Jacob Benbunan han plasmat en fusta noble els desitjos de quatre inspiradors: l’escriptor Javier Cercas, els cuiners Juan Mari i Elena Arzak i l’arquitecta Martha Thorne, que s’exposen en la Fundació Enric Miralles de Barcelona en la mostra ‘El Taller dels Somnis’.
En roda de premsa aquest dilluns, la primera de les creacions, signada per Pigem, d’RCR Arquitectes –recent Premi Pritzker d’Arquitectura–, recull el desig de Javier Cercas d’una butaca còmoda, sobre la qual l’escriptor ha explicat que li van preguntar sobre un objecte que li agradaria tenir: “M’agradaria tenir una cadira perquè em passo el dia assegut”, i va suggerir que tingués dues postures: una per llegir i una altra per dormir la migdiada, la qual cosa Pigem va materialitzar en una butaca.
De fusta de cirerer nord-americà, Pigem va trobar a poc a poc la manera de plasmar-ho, i després d’entrevistes amb ell en les quals va constatar que tant llegia com treballava, va idear una “cadira taula de treball” que es va batejar com a ‘Territori Cercas’, amb la qual va treure un motlle del cos sencer de Cercas “En la cadira només em puc asseure jo”, ha celebrat l’autor.
LA CABANYA MÉS PETITA DEL MÓN
D’altra banda, el paleoantropòleg Luis Arsuaga, que tenia com a somni d’infància una cabanya i Jacob Benbunan li ha dissenyat la més petita del món amb dos metres quadrats: “La cabanya s’associa amb l’observació de la naturalesa i amb el poeta, pensador i el bon salvatge, fet que s’allunya una mica de la humanitat per subvertir els seus valors”.
Arsuaga ha reivindicat que en les cabanyes per a l’home civilitzat són un mite associat al compromís amb la naturalesa, i que té una vocació de sostenibilitat amb els boscos, ja que aquesta “es dissoldrà en la naturalesa i formarà part del bosc” i no està pensada perquè romangui.
La creadora Izaskun Chinchilla ha dissenyat en fusta de set espècies –entre elles roure vermell, arce, ‘tulipwood’, cirerer i vern nord-americans– una finestra als instruments de cuina amb braços per a Juan Mari i Elena Arzak, que ha dissenyat després de visitar a fons el camp de treball dels cuiners.
Chinchilla ha detallat que els Arzak li van suggerir una cosa que no existís, alguna cosa que quan estan cuinant, tenir a l’abast de la mà tots els utensilis que el plat requereix, en ocasions fins a 70 eines a manera d’orquestra: “Els comensals poden veure quins instruments s’han usat en una oportunitat perquè aquests entenguin el procés que hi ha darrere dels plats”.
Finalment, Benedetta Tagliabue –també presidenta de la Fundació Enric Miralles– ha dissenyat unes taules de fusta per a Martha Thorne en fusta de ‘tulipwood’, roure vermell, noguera i ‘gum’ nord-americanes, i ha concretat que després de reparar que a la casa de Martha no hi havia gairebé taules de suport i que era molt reservada amb la seva vida, va tenir la idea de crear unes taules de suport, en un món d'”informalitat amistosa”.
“Vam estar arribant al límit de com es poden fer les coses”, ha relatat Tagliabue, que va jugar amb les possibilitats de la fusta en làmines corbes, que a més contenen els perfils de les dues creadores, creant una família de quatre taules, en la qual cap d’elles és igual a l’altra.
El projecte ha estat impulsat per l’American Hardwood Export Council amb IE School of Architecture & Design i Hay Festival Segòvia, i vol enaltir la creativitat espanyola; amb materials cedits per Gabarró Hermanos, Maderas del Noroeste, Maderas y Chapas Blanquer, Maderas Medina, Tamalsa Europa i Boss Lumber.