Sánchez rectifica sobre la compra de munició a Israel per calmar les tensions amb Sumar

VilaWeb
24.04.2025 - 11:54
Actualització: 24.04.2025 - 12:31
00:00
00:00

El president espanyol, Pedro Sánchez, ha desautoritzat el Ministeri de l’Interior, encapçalat per Fernando Grande-Marlaska, i ha ordenat rescindir el contracte de compra de bales a una empresa israeliana, valorat en més de sis milions d’euros. La polèmica havia fet trontollar la coalició de govern amb Sumar.

La tensió va arribar al límit ahir, quan es va saber que el Ministeri de l’Interior havia aprofitat el període de Setmana Santa per tramitar d’amagat el contracte amb l’empresa israeliana, tot i haver-se compromès a anul·lar-lo. La notícia, avançada per la Cadena SER, va causar una forta indignació a Sumar i a Esquerra Unida, que ja es mostraven molt crítics per l’augment de la despesa militar aprovat pel consell de ministres. 

Interior havia al·legat motius econòmics per a justificar el contracte. En un comunicat difós ahir, assegurava que la rescissió hauria comportat el pagament íntegre sense rebre el material, necessari –deien– perquè la Guàrdia Civil pogués exercir les seves funcions. A més, deien que l’advocacia de l’estat espanyol havia recomanat de no anul·lar-lo, atès l’estat avançat de la tramitació. Tanmateix, Sánchez ha conclòs que el cost polític de mantenir el contracte és encara més alt.

D’altra banda, la Moncloa insisteix que el pacte per augmentar la despesa en defensa –fins a arribar al 2% del PIB aquest 2025– sí que es va negociar prèviament amb Sumar. Com altres vegades, la vice-presidenta Yolanda Díaz va introduir observacions que consten en acta com a mostra de discrepància política. Això permet als socis de la coalició de marcar distàncies amb decisions amb què no s’identifiquen plenament.

Malgrat aquesta fórmula pactada, Esquerra Unida no n’estava satisfeta i demanava una resposta més contundent. L’escàndol per la compra de bales a Israel ha intensificat encara més la crisi interna i ha fet saltar totes les alarmes dins el govern espanyol.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678
dldtdcdjdvdsdg
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678
Fer-me'n subscriptor