Rodalia preveu una tardor de més maldecaps, amb més alteracions per obres i talls que s’allarguen

  • El tall de la R3 entre Parets del Vallès i la Garriga s'ajorna al 7 d'octubre · Les alteracions a la línia duraran un any i mig

VilaWeb
09.09.2025 - 10:22
Actualització: 09.09.2025 - 12:54

El tall llarg de la línia R3 de Rodalia per les obres de desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga començarà finalment el 7 d’octubre, i no el 27 de setembre, com s’havia anunciat inicialment. Si s’hagués fet tal com estava previst, el tall hauria coincidit amb les obres a l’estació de Castelldefels d’entre el 22 i el 28 de setembre, i les de prolongació al sud de l’estació de Vic el 4 i 5 d’octubre, cosa que hauria dificultat que hi hagués prou autobusos per al servei alternatiu per carretera. A banda, ADIF preveu de començar les obres de manteniment als túnels del Garraf, possiblement entre finals d’enguany i principis del 2026, la qual cosa obligarà RENFE a reduir l’oferta.

Així doncs, la xarxa de Rodalia es prepara per a una tardor amb encara més afectacions, en aquest cas causades per obres de millora. El tall més destacat és el de la R3, que torna a endarrerir-se, i que començarà el 7 d’octubre. El tall del servei tindrà dues fases: primer, entre Montcada Bifurcació i la Garriga, fins al maig del 2026; i després, quan acabi la reordenació de les vies a Montcada Bifurcació, entre Mollet Santa Rosa i la Garriga, fins al gener del 2027. Abans d’això, es faran dues actuacions a Castelldefels i Vic que coincidien amb la previsió inicial del tall a l’R3.

22-28 de setembre: tall per obres a l’estació de Castelldefels

ADIF reestructurarà el traçat de vies i andanes de l’estació per separar els trajectes de Rodalia i Mitjana Distància a la nova estació de Castelldefels. També es renovarà la catenària i la senyalització, entre altres millores. Això obligarà a tallar la circulació entre Gavà i Sitges del 22 al 28 de setembre. RENFE oferirà servei alternatiu d’autobús entre aquests dos punts.

Per als regionals del sud, hi haurà un servei alternatiu amb autobusos similar al de les obres de l’aeroport. Els trens amb origen a Tortosa, Reus o Lleida acabaran el recorregut a Cunit, on un autobús els portarà fins a la parada de metro de Zona Universitària (L3) i hauran de fer en metro el tram final del trajecte fins a Sants. Idealment els autobusos haurien connectat Cunit amb l’estació de Sants, però no és possible per les obres que es fan al voltant de l’estació. També es podrà anar de Cunit fins a l’estació de França (Barcelona) per carretera, amb parada a Palau Reial (L3).

RENFE ha previst 55 autobusos amb 41.000 places per cobrir el tram Gavà–Sitges i estudia d’establir una freqüència ferroviària entre 10 i 15 minuts entre l’estació de França (Barcelona) i Gavà, i una de 20 minuts entre Sitges i Sant Vicenç de Calders.

Les obres acabaran el 27 de setembre, però no serà fins a l’endemà a les dues del migdia que es recuperarà la normalitat. Abans, es faran simulacions comercials per comprovar que tot funcioni com toca. Aquesta actuació té un pressupost de 38,8 milions.

4-5 d’octubre: prolongació de la via 2 a Vic

El cap de setmana del 4 i 5 d’octubre es tallarà el trànsit ferroviari a l’estació de Vic per treballs de prolongació de la via 2 en 1.100 metres i connexió amb la via general. Aquesta obra ha de permetre gestionar millor les arribades a la capital d’Osona, sobretot des del sud, segons ADIF. Tot i això, el nou tram de via no entrarà en servei de seguida. RENFE ha previst un servei alternatiu amb 10 autobusos i 15.000 places entre Vic i Balenyà-Tona-Seva.

Aquesta coincidència ha fet ajornar el gran tall de la R3 fins al 7 d’octubre. Els dies anteriors, alguns dels autobusos faran recorreguts sense viatgers, per garantir els temps de trajecte i familiaritzar els conductors amb el recorregut. Això també dona marge a les empreses perquè puguin concursar per més d’un pla alternatiu.

De moment, encara no se sap quines empreses oferiran el servei, ja que l’adjudicació està previst que s’oficialitzi al consell d’administració de RENFE de l’11 de setembre.

El tall de l’R3 en dues fases

Per al gran tall de la R3 es destinaran 58 autobusos, amb 43.500 places diàries. La voluntat és poder donar servei als 20.000 viatgers diaris que quedaran afectats en la primera fase de les obres (entre Montcada Bifurcació i La Garriga) i els 16.000 diaris de la segona (entre Mollet Santa Rosa i La Garriga). Durant la primera fase, entre l’Hospitalet i Montcada Bifurcació es podrà fer servir l’R4 o autobusos de Barcelona-Fabra i Puig cap a Centelles (directe o amb parades), Vic via Centelles, o la Garriga (directe), amb freqüències d’entre deu i quinze minuts segons el trajecte, i cada hora entre Barcelona i la Garriga de 6.00 a 22.00.

A la segona fase, de maig del 2026 a gener del 2027, la R3 funcionarà entre l’Hospitalet i Mollet Santa Rosa, i des d’ací caldrà agafar un autobús fins a la Garriga. Des de la Garriga, els viatgers podran enllaçar amb el tram nord de la R3, que millorarà el servei amb 17 trens setmanals amb origen o destinació Vic, 12 més fins o des de Ripoll, i dues noves freqüències cap a o des de la Molina. Es mantenen també autobusos directes entre Barcelona i Centelles, Vic i la Garriga, i un servei entre Mollet Santa Rosa i Centelles.

20-21 de setembre: obres a Montcada i Reixac

El cap de setmana del 20 i 21 de setembre es tallarà el servei a Montcada i Reixac (R2 Nord) per desplaçar les vies principals i alliberar l’espai per al túnel de quatre quilòmetres. Les obres, amb un pressupost de 621 milions, permetran d’eliminar passos a nivell.

RENFE oferirà un servei alternatiu per carretera entre Sant Andreu i Mollet Sant Fost (R2 Nord) mentre que els trens de la R11 es desviaran per Cerdanyola Universitat, de manera que el temps de viatge augmentarà però sense necessitat de transbordament. A l’R7, hi haurà servei alternatiu entre Cerdanyola UAB i Cerdanyola del Vallès.

Més endavant, del 6 a l’11 de desembre, es farà un altre tall semblant.

Gener del 2026: obres als túnels del Garraf

ADIF té previst de començar les obres de manteniment als túnels del Garraf entre finals del 2025 i començament del 2026, però encara no se n’han confirmat les dates. La proximitat del mar ha causat corrosió a la infrastructura. Les obres duraran tres mesos i durant aquest temps els trens circularan per via única entre Garraf i Vilanova i la Geltrú. Això implicarà una reducció de l’oferta entre aquestes dues estacions i el desviament per Vilafranca dels trens de la R13, la R14, la R15, la R16 i la R17 en sentit Barcelona.

Aquesta actuació, amb un pressupost de 3,7 milions, no començarà fins que acabi la de la R4. Inclourà el pas inferior de Sitges, el viaducte d’Aguadulce, el túnel i el viaducte del Garraf.

Talls fins al novembre per renovar la catenària entre Figueres i Portbou

Les obres per renovar la catenària entre Figueres i Portbou continuen i impliquen talls a la R11 en caps de setmana durant la tardor. El pròxim tall serà el 20 i 21 de setembre, després el 4 i 5 d’octubre, el 18 i 19 d’octubre i tots els caps de setmana de novembre, excepte el del 29 i 30. Segons RENFE, el pla alternatiu ha funcionat correctament i per cobrir el trajecte entre Figueres i Cervera de la Marenda es posaran 22 autocars (6.300 places cada cap de setmana).

La Generalitat demana “paciència” als usuaris davant d’unes “obres complicades” després de molts anys de desinversió. El Departament de Territori diu que vetlla perquè la planificació sigui adequada i destaca que les obres de Castelldefels tindran lloc la setmana del festiu de la Mercè, per evitar molèsties als usuaris que viatgen per feina.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor