Reus implanta la zona de baixes emissions i comença a sancionar els vehicles sense etiqueta ambiental

  • Els residents amb cotxes contaminants tindran una moratòria fins al 31 de desembre de 2027 i la mesura és objecte de quatre recursos judicials

VilaWeb
01.12.2025 - 07:16
Actualització: 01.12.2025 - 07:48

A partir de dilluns, primer de desembre, Reus activa la zona de baixes emissions (ZBE) i començarà a multar els vehicles sense etiqueta ambiental que hi accedeixin. Els residents que tinguin cotxes contaminants i paguin l’impost de vehicles a la ciutat podran circular-hi sense limitació fins al 31 de desembre de 2027. L’àrea inclosa en la ZBE abasta el centre de la ciutat i s’estén fins al primer cinturó.

Durant dos mesos, l’ajuntament ha provat el sistema i ha notificat als propietaris dels vehicles que a partir de desembre ja no podran entrar a la zona restringida. Tanmateix, el govern municipal no facilita el nombre concret de notificacions enviades. Segons la regidora de Seguretat Ciutadana, Dolors Vázquez, la prioritat era assegurar excepcions i autoritzacions perquè tothom pogués accedir-hi sense problemes: “El que menys ens ha interessat és comptar vehicles, sinó intentar facilitar amb excepcions i amb autoritzacions que la gent pugui venir arreu sense cap mena de problema.”

Reus i Tarragona han unificat els horaris d’aplicació de la ZBE: de dilluns a divendres, de 7.00 a 19.00, els dies laborables. Vázquez ha destacat que es tracta de “dues ciutats veïnes” amb una mobilitat compartida i que, per això, s’ha decidit d’unificar criteris tècnics i polítics. Tot i això, Tarragona aplicarà la ZBE a partir del 31 de desembre, un mes després que Reus.

La zona afectada a Reus està delimitada pel primer cinturó: des de l’avinguda del Comerç al nord, baixant per l’avinguda dels Països Catalans fins al santuari de Misericòrdia, i des de l’avinguda de Sant Bernat Calbó fins a la plaça del Canal i l’estació d’autobusos, passant per l’avinguda del president Macià, Marià Fortuny, Onze de Setembre i el carrer del General Moragues.

A la ciutat, s’han instal·lat senyals que informen del perímetre de la ZBE i sistemes de lectura de matrícules per sancionar els vehicles contaminats que hi accedeixin sense permís.

La normativa preveu una moratòria de dos anys per als residents que estiguin al corrent del pagament de l’impost de vehicles, fins al 31 de desembre de 2027. A partir d’aleshores, tampoc hi podran ingressar els vehicles amb etiqueta B.

L’ordenança preveu més excepcions: poden entrar els vehicles amb plaça d’aparcament dins la ZBE, els visitants que deixin el cotxe en aparcaments municipals o els vehicles de persones amb rendes baixes. També hi ha un permís de 24 dies l’any pels vehicles sense etiqueta ambiental.

L’aplicació de la ZBE a Reus està pendent de quatre recursos contenciosos administratius. Els han presentat l’associació de comerciants El Tomb de Reus, el grup municipal de Vox, el regidor no adscrit Julio Pardo (ex-Vox) i l’entitat d’extrema dreta Liberum e Iustitia Europa. Vázquez subratlla que són entitats “d’ideologia d’ultradreta” i diu: “Són negacionistes, consideren que no hi ha un canvi climàtic. Crec que són un producte de la desinformació i de la ignorància.”

Des del Tomb de Reus, el president Víctor Perales argumenta que no s’oposen a la ZBE, sinó a la forma com s’aplica. Reclamen un estudi econòmic, una reducció de la zona afectada, més aparcaments dissuasius i l’habilitació de busos llançadora cada deu minuts cap al centre. “Han agafat el primer cinturó i no han canviat ni una sola senyal de trànsit. A partir d’aquí ja no pots entrar amb el cotxe”, lamenta Perales.

Perales adverteix que la posada en marxa de la ZBE coincideix amb el període de més volum comercial de l’any: “Pels botiguers és la campanya que representa potser el 60% de tota la facturació anual i és una campanya molt important; que justament entri en vigor aquests dies és un maldecap.”

En defensa del recurs a la justícia, Perales denuncia la manca d’un estudi econòmic sobre l’impacte al comerç, la inexistència d’un informe mediambiental i l’absència d’una justificació concreta sobre la delimitació de la ZBE.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor