Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

El nombre de víctimes mortals a les carreteres catalanes s’ha reduït de manera significativa, però tot i aquestes dades esperançadores, continua havent-hi trams on es registren nombrosos accidents durant l’any.

L’anomenat EuroRAP (road assessment programme) és un consorci europeu que analitza el risc d’accidentalitat de les vies amb l’objectiu de millorar la seguretat viària. Segons l’informe de l’EuroRAP 2019, presentat pel RACC, les carreteres del Principat tenen un índex de risc d’accident del 12,71%, mentre que les del País Valencià un 8,47%.

Quins són els trams més perillosos del Principat?

El 30% de la xarxa viària catalana té un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal. No hi ha cap tram de perill que sigui a la demarcació de Barcelona, i els casos més preocupants són tots en carreteres convencionals.

  • N-260, eix pirinenc, tram 117,3-179,5 (demarcació de Girona)

La carretera més perillosa del Principat és la N-260. L’any passat va registrar vint-i-un accidents. Discorre des de l’Alt Empordà fins a l’Aragó. El tram assenyalat és el que passa per la collada de Toses i surt molt sovint en els estudis d’accidentalitat: d’ençà de l’any 2014 apareix ininterrompudament a la llista d’EuroRAP.

  • N-230, tram 156,2-166,7 (demarcació de Lleida)

El segon tram amb més risc és a la N-230, quan travessa la ciutat de Viella. Sol ser una via transitada en èpoques hivernals pels turistes que visiten la Vall d’Aran.

  • N-154, tram 0,0-7,8 (demarcació de Girona)

La neu, la topografia i l’alt transit fan de la N-154 la tercera via més accidentada del Principat. La N-154 comunica Puigcerdà i Llívia, i té un traçat de 7,8 quilòmetres.

  • N-230, tram 133,4 – 145,5 (demarcació de Lleida)

El quart tram amb més risc és el de la N-230, entre Vilaller i el Pont de Suert.

  • N-420, tram 794,4 – 821,8 (demarcació de Tarragona)

L’últim punt més perillós del Principat és a la N-420, entre Gandesa i Móra d’Ebre.

Quins són els trams més perillosos al País Valencià?

L’any 2019 van perdre la vida 99 persones a les vies interurbanes del País Valencià, 33 menys que el 2018, la qual cosa representa un descens del 25% respecte de l’any anterior. Els trams amb més risc d’accident són:

  • N-330, tram 188,0-210,4 (demarcació de València)

El tram d’Utiel de la N-330 que travessa la N-3, amb una llargada de 22,4 quilòmetres és el més perillós del País Valencià.

  • N-238, tram 0,0-8,9 (demarcació de Castelló)

La N-238 va registrar tres accidents amb una víctima mortal i dos ferits greus entre el 2016 i el 2018. Ocupa el segon lloc en l’informe EuroRAP. Neix de la sortida 42 de la AP-7 i la connecta amb la N-340 a l’altura de Vinaròs.

  • N-332, tram 243,5-253,8 (demarcació de València)

La N-332 entre Favara i Sueca és punt més accidentat de les carreteres del País Valencià. Hi circulen gairebé 15.000 vehicles cada dia. L’any 2014, va ser el punt amb més accidents de tot el país. Afortunadament, aquest mes de setembre començarà la reforma del tram Cullera-Favara, després de molts anys de reivindicació ciutadana per la seguretat viària.

L’informe RiskMent, finançat per la Direcció General de Trànsit espanyola, va més enllà: analitza més de 3.200 de vies interurbanes i incorpora variables com el consum de drogues i alcohol. Es basa en informació del 2018 i és obra del centre de recerca Crímina per a l’Estudi i Prevenció de la Delinqüència, de la Universitat Miguel Hernández (Elx).

Segons aquest estudi, a la N-332 entre Torrevella i Pilar de la Foradada l’alcohol esdevé un agreujant en el risc d’accident, perquè és una carretera envoltada de locals d’oci nocturn. És també una via extremadament transitada perquè a l’estiu hi arriben molts turistes. El tram és una carretera convencional d’un carril per sentit, carregat de rotondes, on conduir sota els efectes de l’alcohol és pràcticament sinònim d’accident.

Quins són els trams més perillosos a les Illes Balears?

Les Illes, territori on EuroRAP no registra dades, han aconseguit la xifra més baixa dels darrers onze anys, amb vint-i-cinc persones mortes per accident de trànsit, segons el balanç de seguretat viària del 2019.

L’informe Riskment registra dos punts de perill a les Illes, tots dos a Palma, també a causa del consum de drogues. El primer és a la rotonda on s’encreuen la MA-3018 i la MA-3011. L’altre, al tram de la MA-6014 que passa per l’Arenal.

Quins són els trams més perillosos de Catalunya Nord?

Segons l’Observatori Interministerial per a la Seguretat Viària (ONISR) francès, l’any passat a Catalunya Nord es van morir trenta persones en accidents diversos.

L’any 2015, EuroRAP va analitzar la xarxa viària de Catalunya Nord i va assenyalar la D-117 com la carretera més perillosa. Comença a l’aeroport de Perpinyà i el tram més perillós és quan travessa la comarca de la Fenolleda.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.