Protecció Civil recomana d’avançar la tornada de vacances per la previsió de neu a cotes baixes

VilaWeb
03.01.2026 - 20:07
Actualització: 03.01.2026 - 20:49

Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya recomana d’avançar la tornada de vacances als qui siguin fora de casa i tinguin previst de tornar a la nit de Reis per la previsió de nevades a cotes baixes de manera generalitzada, sobretot dilluns al matí. Al País Valencià, el Centre de Coordinació d’Emergències ha emès un avís especial per pluja i nevades de demà al dia de Reis.

La subdirectora operativa de Protecció Civil del Principat, Imma Solé, ha explicat que s’esperaven nevades a partir de demà al vespre a les comarques de Ponent i que el punt culminant seria demà passat al matí i fins a la tarda, especialment a la Catalunya Central i al pre-litoral i litoral central i sud.

Arran d’aquesta situació, Protecció Civil ha activat en alerta el pla especial d’emergències per nevades a Catalunya, el NEUCAT, i ha demanat als ajuntaments d’estar “molt amatents” a les previsions per si calgués adaptar el recorregut de les cavalcades de Reis.

Solé ha fet aquestes declaracions després d’una reunió del comitè tècnic del NEUCAT al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT), al Departament d’Interior. Segons el Servei Meteorològic de Catalunya, la neu podria començar a caure demà al vespre a Ponent i estendre’s dilluns de matinada i durant el matí fins al litoral sud i central. L’avís és més elevat a la Catalunya Central, i a la tarda les nevades podrien arribar també al litoral nord.

La previsió és que pugui nevar fins a cota zero, tot i que s’espera que no hi hagi gruixos destacables i que la neu no arribi a agafar en alguns punts. El Meteocat sí que preveu gruixos superiors a 2 centímetres per sobre dels 400 metres, inferiors als 200 metres, i acumulacions d’uns 5 centímetres per sobre dels 600 metres a la meitat nord del pre-litoral i a l’oest de la depressió central. També s’esperen vent i fort onatge a l’Empordà.

Per la previsió del dia 5, Protecció Civil recomana seguir la informació meteorològica i l’estat de les carreteres, i evitar desplaçaments innecessaris dilluns. “Si poden avançar la tornada, millor, perquè dilluns al matí serà el moment en què es produiran les precipitacions de neu més generals i poden dificultar la conducció”, ha advertit Solé.

En cas d’haver de circular, Protecció Civil i el Servei Català de Trànsit recomanen portar el telèfon mòbil amb bateria, el dipòsit ple, cadenes i roba d’abrigar, i prioritzar les vies principals, on la retirada de neu és més ràpida. Trànsit avisa que es podrien veure afectades vies com l’Eix Pirinenc (N-260) i carreteres perpendiculars, la C-25, l’A-2, l’AP-2 i la xarxa secundària del centre i l’oest del país.

Protecció Civil també ha demanat als ajuntaments que segueixin de prop l’evolució de les previsions per si cal ajustar les cavalcades de Reis. A més, ha alertat que a partir de dilluns començarà un episodi de fred intens que s’allargarà uns quants dies. Per això, ja s’ha avisat els serveis socials municipals i el Sistema d’Emergències Mèdiques perquè prenguin mesures per protegir les persones més vulnerables.

Avís taronja al País Valencià

L’Agència de Meteorologia espanyola ha decretat un avís taronja per nevades a l’interior nord del País Valencià, especialment a les comarques dels Ports i l’Alt Maestrat, on la cota de neu podria baixar fins als 200 metres.

Segons la previsió, la cota de neu anirà davallant progressivament. Dels 1.600–1.800 metres inicials, passarà a situar-se, a darreres hores del dia, entre els 500 i els 1.000 metres al nord del país, entre els 1.000 i els 1.400 metres a les comarques centrals, i entre els 1.400 i els 1.600 metres al sud.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Fer-me'n subscriptor