08.01.2026 - 21:40
|
Actualització: 08.01.2026 - 21:47
El Consell i el govern espanyol continuen fent passos per a deixar arrere el fantasma de Carlos Mazón. Avui es fa la primera reunió preparatòria per a posar en marxa la comissió mixta entre l’estat i la Generalitat per a la reconstrucció després de la gota freda. Serà al Palau del Temple, la seu de la delegació del govern espanyol a València. Hi participaran el vice-president tercer de la Generalitat i conseller de la reconstrucció, Vicente Martínez Mus, i la comissionada del govern espanyol, Zulima Pérez.
La creació de la comissió era una demanda insistent de la Generalitat, però el govern espanyol no l’ha consentida fins que Carlos Mazón no va deixar el càrrec. L’executiu de Pedro Sánchez ha considerat sempre que no podia treballar amb un Consell presidit per qui consideren el principal responsable del drama humà derivat de la gota freda del 29 d’octubre de 2024.
El compromís de Pedro Sánchez
Un mes després de la dimissió de Mazón i quan feia molt pocs dies que Juanfran Pérez Llorca l’havia substituït en el càrrec, Sánchez li va obrir les portes del Palau de la Moncloa, a Madrid. I, d’aquella reunió, en va sortir el compromís de crear la comissió mixta. Aquell dia, Pérez Llorca va dir que no n’estava satisfet, perquè ja havia passat més d’un any d’ençà de la barrancada. Amb tot, es va vantar d’haver-hi imposat la presència de la Diputació de València i dels ajuntaments afectats per la gota freda.
El fet que els ajuntaments afectats facen part de la comissió també és fonamental per a la comissionada del govern espanyol, perquè són les institucions més pròximes a la ciutadania. Quant a la Generalitat, ha anunciat que vol incloure com a tema que cal tractar la gestió de l’Albufera i del dragatge que s’hi farà enguany. Alguns experts diuen que es troba en una situació límit per l’abocament de milers de tones de residus de tota mena el 29 d’octubre de 2024.
El conseller Martínez Mus demanarà que la Generalitat puga ajudar els ajuntaments a gestionar els 1.745 milions d’euros que l’estat els ha cedit per a reparar instal·lacions i infrastructures de competència municipal, com ara biblioteques, centres de dia i més equipaments. Segons Martínez Mus, molts d’aquests ajuntaments no tenen la capacitat administrativa de gestionar els diners i és per això que n’hi ha força que encara no se n’han pogut beneficiar.
La primera sessió, a final de mes
La reunió d’avui serà per a establir el format, l’ordre i la prioritat dels temes que caldrà tractar i les línies de funcionament de la comissió. Encara no hi ha data per a la primera reunió, però, amb tota probabilitat, serà a final d’aquest mes.