El PP vol castellanitzar el topònim d’Eivissa a la reforma constitucional pel senador de Formentera

  • Ha presentat una esmena a la reforma constitucional perquè parli de "Ibiza" i no d'"Eivissa"

VilaWeb
Arxiu – Façana del congrés espanyol / Eduardo Parra – Europa Press
12.03.2026 - 13:33
Actualització: 12.03.2026 - 13:34

El PP vol canviar el projecte la reforma constitucional perquè Formentera tingui un senador propi que tramita actualment el congrés espanyol i que parli de “Ibiza” i no d’Eivissa, el seu topònim oficial. El redactat de l’article que va enviar el Parlament de les Illes parla d'”Eivissa”, en català, però el PP ha presentat una esmena perquè el text de la constitució espanyola reculli el nom de l’illa en castellà.

És l’únic canvi que ha proposat el PP, ha fet saltar l’atenció perquè el seu vot és imprescindible perquè es pugui aprovar. Una reforma constitucional així necessita el suport d’almenys tres cinquenes parts del congrés espanyol i del senat espanyol.

Vox va més enllà que el PP i demana de tombar tota la reforma perquè l’exposició de motius empra “la llengua regional”, tant per als topònims com per als noms de les institucions. A més, diuen que no consideren necessari que Formentera tingui representació pròpia. En conseqüència, ha registrat tres esmenes de supressió: a l’exposició de motius, a l’article únic i a la disposició addicional.

Una reforma aturada vuit anys

Aquesta reforma, enviada el 2018 pel parlament de les Illes, pretén que Formentera disposi d’un escó propi al senat espanyol i no hagi de compartir circumscripció amb Eivissa, com passa fins ara. La proposta va passar tres legislatures al congrés espanyol sense arribar a debatre’s, però enguany, a la quarta, ha començat a caminar.

El ple del congrés espanyol la va acceptar a tràmit al febrer, amb una majoria absoluta de 176 vots a favor, davant l’abstenció del PP i el vot contrari de Vox. Ara s’ha sol·licitat que el tràmit es faci en “lectura única”, és a dir, tot el debat es farà en un sol ple, sense passar per ponència ni comissió. Aquesta tramitació accelerada es votarà la setmana vinent.

D’ençà de l’aprovació de 1978, la constitució espanyola només s’ha reformat tres vegades: el 1992, per permetre el vot d’estrangers a les municipals; el 2011, per incorporar el principi d’estabilitat pressupostària; i el 2024, per substituir el terme “disminuït” pel de persona amb discapacitat.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor