El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

Segons el prestigiós Diccionari Oxford, la paraula anglesa post-truth (‘postveritat’) és la paraula de l’any. I la defineix així:

“Relatiu a o denotant circumstàncies en les quals fets objectius no són tan influents en la formació de l’opinió pública com l’apel·lació a l’emoció i a la creença personal”.

Dit d’una altra manera, aquest mot designa un fenomen segons el qual una cosa que aparenta ser veritat acaba essent més important que la veritat mateix. Segons que expliquen els responsables del Diccionari Oxford, l’ús d’aquesta paraula ha augmentat enguany d’un 2000% respecte del 2015.

En són la causa les campanyes del Brexit i de Donald Trump, durant les quals s’ha cultivat un discurs demagògic basat en mitges veritats. ‘Trump és el màxim exponent de la postveritat política, una confiança en les afirmacions que semblen certes, però que no tenen cap base en la realitat’, explicava The Economist en un article titulat ‘L’art de mentir’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.