Ponç Puigdevall retrata la “cruesa” dels sensesostre a ‘Il·lusions elementals’

  • L'escriptor i crític literari Ponç Puigdevall fa un retrat "realista, molt dur i amb cruesa" de la vida de les persones sense sostre a la novel·la 'Il·lusions elementals' (Edicions 62), guanyadora del Premi Joanot Martorell 2016.

VilaWeb
27.01.2017 - 18:52

BARCELONA, 27 (EUROPA PRESS)

L’escriptor i crític literari Ponç Puigdevall fa un retrat “realista, molt dur i amb cruesa” de la vida de les persones sense sostre a la novel·la ‘Il·lusions elementals’ (Edicions 62), guanyadora del Premi Joanot Martorell 2016.

El llibre està protagonitzat per un escriptor que ha acabat esdevenint un sensesostre i a qui “l’únic que el salva del seu cúmul de misèries i desgràcies és la idea que algun dia podrà tornar a escriure”, ha explicat Puigdevall aquest divendres en roda de premsa.

‘Il·lusions elementals’ és una “novel·la picaresca, i arriba a ser tan bèstia que acaba resultant grotesca”, explica l’autor, que ha utilitzat experiències reals gràcies a l’amistat que té amb un grup de sensesostre del Parc de l’Estació del Nord de Barcelona.

“La vida al carrer és tremenda, duríssima. No volia mostrar la indigència idíl·lica de Samuel Beckett, Charles Bukowsky i Knut Hamsun, que la mostraven com una lluita contra el capitalisme i un retorn a la innocència”, ha assegurat l’escriptor.

MALDAT PER SUPERVIVÈNCIA

Les situacions reals que es retraten, sobretot les que estan ambientades en un mercat de Gijón (Astúries), ensenyen que els personatges són “molt dolents perquè han de sobreviure”, cosa que considera que té paral·lelismes amb la literatura dels camps de concentració nazis i la de les presons, on es veu com els seus habitants apliquen la llei a la seva manera.

El relat també incorpora altres elements reals, com la referència als crítics literaris –professió de Puigdevall–, cosa que ha utilitzat com “una paròdia de l’ús d’elements autobiogràfics”, difuminant el límit entre realitat i ficció.

L’elecció del tema de la novel·la també ha tingut a veure amb les seves circumstàncies personals: “En acabar d’escriure els meus llibres anteriors vaig quedar col·lapsat, destruït, de tantes hores que vaig dedicar-hi. El sofriment em feia sentir com un indigent literari”, ha recordat.

GUANYADOR DEL PREMI JOANOT MARTORELL

El llibre ha guanyat el Premi Joanot Martorell 2016, que atorga la ciutat de Gandia (València) juntament amb el Premi Ausiàs March de poesia, que el 2016 va ser per a ‘El guant de plàstic rosa’, de Dolors Miquel, tots dos publicats per Edicions 62 aquest mes de gener.

Pilar Bertran, membre del jurat i editora d’Edicions 62, ha destacat que a l’hora d’elegir l’obra de Puigdevall al jurat li “va causar impacte el retrat realista magnífic, amb cruesa i molt dur, que fa dels sensesostre, cosa que no s’havia fet mai en literatura catalana”.

Els premis Ciutat de Gandia tenen el seu origen el 1959, quan es va crear un guardó de poesia pels 500 anys de la mort del poeta Ausiàs March, nascut a aquesta mateixa ciutat, i des del 1979 n’incorporen un altre centrat en la narrativa, en record de l’autor de ‘Tirant lo Blanch’, Joanot Martorell.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor