La Plataforma per la Llengua denuncia “censura” d’autors del Principat i les Illes al batxillerat valencià

  • L’entitat anuncia accions legals contra el nou decret d’Educació i impulsa la campanya “No a la censura en la literatura”

VilaWeb
24.02.2026 - 20:55
Actualització: 24.02.2026 - 22:02

La Plataforma per la Llengua ha denunciat una “censura” d’autors del Principat i les Illes al currículum de batxillerat del País Valencià arran del nou decret que prepara la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, que planteja de prioritzar els autors valencians.

El text s’ha analitzat avui a la mesa sectorial valenciana, i el sindicat STEPV ha advertit que la mesura pot deixar fora del currículum autors no valencians. Davant aquesta situació, l’entitat ha anunciat que estudia accions legals contra el decret i ha posat en marxa la campanya “No a la censura en la literatura”.

Segons la plataforma, la proposta de la conselleria pot excloure del currículum de batxillerat autors d’altres territoris del domini lingüístic català i impedir que l’alumnat valencià estudiï figures com Mercè Rodoreda o Ramon Llull, entre més referents de la literatura en llengua catalana.

En un manifest, l’entitat sosté que la mesura impulsada pel departament que dirigeix José Antonio Rovira Jover empobreix el bagatge cultural de l’alumnat i trenca els vincles literaris entre territoris que comparteixen llengua. També afirma que limitar l’estudi de la literatura per criteris administratius significa tancar finestres al món als joves i privar-los d’eines per comprendre’l i qüestionar-lo.

El document recorda paraules de Vicent Andrés Estellés per animar la ciutadania a mobilitzar-se i defensa que la literatura catalana és un patrimoni compartit que no es pot fragmentar per fronteres polítiques. En aquesta línia, la campanya s’adreça a claustres, consells escolars, biblioteques i entitats culturals perquè mantinguin la programació d’activitats i lectures dels autors afectats.

En l’àmbit institucional, els serveis jurídics de l’entitat han demanat al govern valencià els informes que justifiquen el canvi curricular i analitzen possibles accions legals, en considerar que la decisió podria vulnerar principis de qualitat educativa, pluralisme i drets lingüístics. L’organització exigeix la retirada immediata de la mesura i la restitució d’un currículum que defineix com a complet i basat en criteris pedagògics i literaris.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor