Per què falten tants llibres en català a les llibreries?

EntreDos, l’empresa distribuïdora que fusiona les Punxes i Àgora, ha tingut greus dificultats i fa moltes setmanes que no serveix a ritme normal ni novetats, ni reposicions ni títols de fons

VilaWeb
Sebastià Bennasar
20.09.2022 - 08:30
Actualització: 20.09.2022 - 12:12

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La cosa no ha anat com s’esperava: allò que havia de ser una gran decisió que milloraria el servei de logística per a fer arribar els llibres a les llibreries de moment ha estat un fracàs. Dues de les distribuïdores més importants del país (amb interessos a la resta de l’estat espanyol), les Punxes i Àgora Solucions Logístiques, van anunciar a final de l’any passat que unien forces per crear EntreDos Logistics. L’empresa havia de començar a funcionar el primer de setembre. Tot havia d’anar com una seda i qui més se n’havia de beneficiar era el consumidor final, el lector, però també lògicament les més de dues-centes editorials que hi confien per fer arribar els llibres a les 2.500 llibreries de l’estat espanyol, clientes de la nova distribuïdora. En el moment de la fusió, van explicar que entre totes dues facturaven 76 milions d’euros i que, amb la creació de la nova entitat, l’objectiu era augmentar aquesta xifra.

A l’hora de la veritat tot ha estat molt més complicat que no es pensaven i, de resultes d’això, moltes llibreries s’han trobat desproveïdes justament el mes de setembre, el mes del retorn a l’activitat, enguany més aviat que mai amb la tornada primerenca a les escoles.

Quins són els llibres més afectats? Doncs una bona part de les novetats que les editorials havien preparat per a aquesta campanya de represa i per a la Setmana del Llibre en Català, però sobretot les reposicions, és a dir, els llibres que havien triomfat a Sant Jordi i abans de l’estiu i que ara tenien molta demanda, a més del llibre de fons. També hi ha hagut moltes dificultats per a proveir nombroses editorials a la Setmana del Llibre en Català, sobretot d’aquests llibres de reposició o de fons.

El nou centre logístic d’EntreDos és al parc Prologis, a la Granada (Alt Penedès). Segons que va informar l’empresa, té el doble de capacitat que tenien entre les Punxes Distribuïdora i Àgora Solucions Logístiques. Aquesta unió va començar a preparar-se durant la pandèmia. Al desembre, quan es van fusionar, l’empresa explicava: “EntreDos Logistics afronta la digitalització i l’automatització del procés logístic amb Miebach Consulting, una de les empreses capdavanteres en l’àmbit de l’enginyeria i consultoria de la cadena de subministrament. Amb ells s’ha dissenyat un magatzem eficient, gràcies a la semirobotització i a l’adequació dels sistemes d’informació per optimitzar el servei i adaptar-lo a l’actual transformació digital.”

No se sap quan es resoldrà

En vista dels resultats, es veu que el procés ha estat molt més complicat que no es preveia. Moltes llibreries estan desesperades –i ho han manifestat sobretot a les xarxes socials–, perquè no poden servir els seus clients, amb la qual cosa perden una part important de vendes i, sobretot, bona part del prestigi i de la fidelització dels clients. El problema és greu perquè ara mateix no se sap quan s’haurà resolt, és a dir, quan es podran servir les comandes amb normalitat. Hi ha el risc que molts clients ja no els vulguin i, per tant, les llibreries els tornin a la distribuïdora quan finalment els serveixi.

Les novetats també n’han sortit afectades, per bé que no tant, perquè sembla que en els repartiments a les llibreries s’han prioritzat sobre les reposicions, tot i que tampoc no han arribat totes quan s’esperaven. Alguns editors que confiaven en el magatzem de la distribuïdora han patit per tenir els llibres a la Setmana. Les editorials que, amb previsió, no havien enviat tots els exemplars a la distribuïdora sí que han pogut servir els clients. Alguna fins i tot hi ha hagut d’enviar els llibres de promoció, a la parada per a vendre.

La llibretera Montse Úbeda, d’Ona Llibres a Gràcia, és una de les afectades, perquè és especialitzada en llibre en català i, per tant, té dificultats per a rebre moltes reposicions de títols d’editorials molt importants i demanades pels seus clients. Tanmateix, Úbeda diu que s’ha de tenir una mica de paciència: “És una cadena humana que fan tant com poden, i tot es resoldrà.” Troba molt més greu que a la Setmana del Llibre en Català s’hagin venut novetats que no havien estat distribuïdes. “De totes maneres –diu–, entre tots hi hem d’ajudar. Evidentment, pateixo perquè tinc una llibreria petita on no m’arriba reposició fa temps, però hem de ser intel·ligents i ajudar-los. Segurament tothom fa un esforç sobrehumà. Van calcular malament els temps.”

Hi ha llibreters que no són tan benvolents com Úbeda, i que estan molt enutjats per les complicacions que els ha originat la situació. El cas és que al final qui ho rep directament és el consumidor, que no pot tenir els llibres que voldria.

A causa d’aquests problemes de distribució, les editorials que han pogut han modificat el seu pla i han endarrerit la sortida d’alguns dels títols prevists per a l’octubre i el novembre. Però en el cas d’alguns grups més grans això ha estat impossible i fins i tot ha afectat la campanya de promoció, premsa i presentacions, que es tanca amb mesos d’antelació. Si no es resol, pot passar que alguna presentació de novetats acabades de sortir o que han de sortir ben aviat es facin sense disposar de prou exemplars.

Tot i això, hi ha qui veu la cara positiva de la situació. Són les editorials que distribueixen les seves obres amb unes altres empreses i que funcionen com fins ara –millor o pitjor, segons el cas–, però sense trobar-se afectades per cap problema especial. Qui-sap-les llibreries han augmentat les comandes d’aquests títols mentre no arriben els d’EntreDos, per no tenir les llibreries buides. Alhora, han començat a mirar amb uns altres ulls i a donar més oportunitats als volums que serveixen aquestes altres distribuïdores. Al final, això pot ajudar a consolidar una mica més la bibliodiversitat, perquè obres que no tenien oportunitat ara guanyaran visibilitat.

La lluita entre editors i llibreters

Malgrat que, d’ençà de la pandèmia, editors i llibreters han fet molta feina conjunta per reforçar tot el sector, aquesta complicació logística ha tornat a obrir una de les ferides i un dels debats eterns en la lluita entre editors i llibreters. Molts llibreters consideren que fires com la Setmana del Llibre en Català són una competència directa al seu negoci. Si fos per ells, impedirien qualsevol fira del llibre on els editors puguin vendre directament. En canvi, els editors, i especialment els independents i els més petits, consideren fonamental aquest canal per a poder explicar el seu producte directament al consumidor i fidelitzar lectors d’una manera que difícilment poden fer les llibreries, aclaparades per la immensitat de novetats que hi arriben constantment. A les fires, grans o petites, els editors poden fer de prescriptors dels seus llibres perquè només han de defensar els seus; en canvi, a les llibreries han de competir amb tots els altres. Als llibreters tampoc no els agraden gens models com el de subscripció, venda anticipada o venda directa a la web de les editorials, però no n’hi ha cap que vuilgui renunciar a una via alternativa per a fer arribar els llibres als lectors. Tothom haurà d’entendre que el negoci ha canviat i que les llibreries han de conviure amb els nous models comercials de les editorials.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes