25.09.2025 - 14:34
|
Actualització: 25.09.2025 - 17:39
El jutge de l’Audiència espanyola Santiago Pedraz ha proposat de jutjar el gerent i administrador de l’empresa espanyola que prestava serveis de seguretat a l’ambaixada de l’Equador a Londres, David Morales, per l’espionatge a l’activista i periodista Julian Assange i per haver lliurat a tercers la informació obtinguda de manera il·lícita sobre ell i uns quants presidents de l’Amèrica Llatina.
Segons Pedraz, Morales és responsable de delictes de revelació de secrets, suborn, falsedat documental i tinença il·lícita d’armes. També envia a judici el responsable d’operacions de la mateixa empresa UC Global, Michel Wallemacq, per delicte de revelació de secrets.
Al seu escrit, Pedraz recorda que UC Global, amb seu a Puerto Real, a Cadis, es va fer càrrec de la seguretat de l’Ambaixada de l’Equador a Londres entre els anys 2015 i mitjans de 2018. L’ambaixada els va contractar, precisament, per la “situació delicada” que vivia per l’asil que havia concedit a Assange. L’encàrrec consistia a garantir el perímetre de seguretat de l’immoble mitjançant personal físic que feia vigilància diària i permanent, així com a través de càmeres de seguretat.
El 2017, per ordre de Morales, es van instal·lar unes altres càmeres de seguretat que, a diferència de les anteriors, registraven l’àudio de les converses confidencials d’Assange amb la seva defensa, familiars i personalitats com l’advocat Baltasar Garzón, l’ex-vice-president del govern espanyol Pablo Iglesias i ex-presidents de Bolívia, Equador, Argentina, Brasil i l’Uruguai.
Durant la instal·lació de les càmeres, Morales va exigir als tècnics que habilitessin un sistema d’accés extern via streaming perquè es pogués accedir en temps real a tot el que passava a l’interior de l’ambaixada i pretenia facilitar aquest accés a l’Equador i “als amics dels Estats Units”.
A més, Morales va fer pagaments periòdics a funcionaris equatorians a través d’intermediaris i estructures opaques per assegurar-se la continuïtat de l’adjudicació dels serveis de seguretat de l’ambaixada.