24.07.2025 - 18:49
|
Actualització: 24.07.2025 - 18:54
La comissió d’Unió Europea i Acció Exterior del Parlament de Catalunya ha aprovat una resolució que insta el govern a interrompre les relacions institucionals amb l’actual executiu israelià i a no contractar empreses que operin il·legalment en assentaments. El text, impulsat per la Comunitat Palestina de Catalunya, Prou Complicitat amb Israel i unes quantes associacions de famílies d’alumnes, ha estat presentat per ERC, els Comuns i la CUP, i ha rebut el suport també del PSC.
Junts ha votat en contra de suspendre les relacions i s’ha abstingut en la part relativa als contractes amb empreses; Vox s’ha oposat a tota la resolució, mentre que el PP i Aliança Catalana no han participat en la votació.
El text condemna els “actes de genocidi de l’estat d’Israel” i insta el govern a mantenir trencades les relacions institucionals amb el govern israelià fins que es restableixi el respecte al dret internacional humanitari i a les resolucions de les Nacions Unides, i es garanteixi el respecte als drets bàsics del poble palestí.
També reclama que no hi hagi pavellons del govern d’Israel a la Fira de Barcelona ni tampoc d’empreses armamentistes o d’altres sectors que es lucrin amb el conflicte a Gaza.
A més, demana que el port de Barcelona adopti les mesures necessàries per impedir l’entrada de vaixells involucrats en el tràfic d’armes o de materials destinats a empreses de defensa vinculades a Israel.
La resolució defensa la convocatòria d’una cimera de pau a Barcelona com més aviat millor i expressa el suport a l’Agència de Nacions Unides per als Refugiats de Palestina (UNRWA).
A més, demana al govern espanyol que es personi en la causa pel genocidi oberta per Sud-àfrica a la Cort Internacional de Justícia i que adopti mesures per impedir l’entrada de persones implicades en crims de guerra o contra la humanitat.