26.11.2025 - 18:26
Una seixantena d’integrants de la Confederació de Pagesos han blocat el centre logístic d’Azura, a la zona de Sant Carles de Perpinyà. El sindicat denuncia la competència deslleial que pateixen els productors europeus per les importacions de fruites i verdures procedents dels territoris ocupats del Sàhara Occidental, emparades en l’acord de lliure comerç entre la Unió Europea i el Marroc.
🚨 BREAKING: French farmers have stormed & blocked #Azura’s warehouse in Perpignan – the main #EU entry point for produce from occupied #WesternSahara – and have now launched legal action over alleged import-fraud.
Growing pressure on the EU–Morocco deal.https://t.co/gaqzDE0FtV pic.twitter.com/4Cz1eUeeiA— Western Sahara Resource Watch (@wsrw) November 26, 2025
L’acció, que el sindicat defineix com un cop de puny, ha començat amb l’entrada d’un grup de pagesos als locals de l’empresa Azura amb l’objectiu de recuperar-ne embalatges de tomàquets cherry. Després de ser desallotjats per la força pels cossos policíacs, s’han reorganitzat en dos grups i s’han col·locat davant les entrades principals del centre logístic, cosa que ha impedit durant hores el desplaçament de camions i el lliurament de mercaderies.
Segons que ha explicat la portaveu, Fanny Metrat, els productors pateixen una competència deslleial i il·legal davant d’importacions que es presenten com a marroquines, però que en realitat provenen del Sàhara Occidental.
El sindicat remarca que aquests tomàquets arriben a preus impossibles de seguir per a les explotacions locals i que això fa baixar de manera artificial el mercat, alhora que aprofita condicions socials i ambientals molt més laxes.
La protesta s’ha desplaçat després fins a un supermercat Carrefour, on els pagesos han buidat els prestatges de tomàquets d’Azura.
En paral·lel a l’acció de carrer, la confederació ha portat el conflicte als tribunals. El sindicat ha denunciat el grup Azura i la societat Maraissa davant d’un jutge civil per frau fiscal en el pagament de les taxes d’importació. Sostenen que l’etiquetatge dels productes com a “Marroc” –quan provenen dels territoris ocupats del Sàhara Occidental– permet d’aprofitar condicions avantatjoses i eludir la fiscalitat corresponent, amb un impacte directe sobre els ingressos de les explotacions locals.
A banda, la confederació denuncia que aquestes pràctiques debiliten les normes socials i ambientals que s’apliquen als productors europeus.