Òmnium posa les seves bases a treballar per a fer créixer l’ús social del català

  • Presenta la campanya Treu la llengua, que vol arribar al nivell de penetració social de les campanyes a favor de la immersió lingüística per implicar la societat en la defensa del català

VilaWeb
Arnau Lleonart
09.11.2022 - 12:54
Actualització: 09.11.2022 - 14:14

Òmnium Cultural vol que la seva base social, que aplega més de 500.000 persones entre socis i simpatitzants, es converteixin en activistes socials per català i participin en les accions i projectes que impulsa per a fer créixer l’ús social del català. El president de l’entitat, Xavier Antich, i la vice-presidenta Mònica Terribas han presentat la campanya Treu la llengua, una crida a fer servir el català de manera desacomplexada i orgullosa per trencar la dinàmica de retrocés del català. “La nostra voluntat és que impacti tant com va impactar la Norma, però amb un marc que és molt diferent”, ha dit Terribas, ja que si llavors el que es volia era estendre el coneixement del català, ara el que es vol és impulsar-ne l’ús. “Avui el repte no és la correcció de la parla, sinó l’ús social”, ha afegit Antich.

De la mà de la campanya comunicativa, que els dirigents d’Òmnium diuen que serà molt present al carrer i els mitjans de comunicació i començarà el 14 de novembre, es consolidaran projectes recents que fins ara eren en fase pilot, com ara Vincles, espais de conversa en català amb nouvinguts als barris on hi ha un ús social menor del català. “La idea és que el vincle es mantingui, però l’èxit més important serà quan es desvinculin perquè ja no ens necessiten perquè ja utilitzen el català de manera quotidiana”, ha dit Terribas.  Vincles es va posar en marxa com a prova pilot el 2019, i d’aleshores ençà ha comptat amb 27 grups d’aprenentatge, que s’ampliaran a 150 durant el 2023. Això farà que es creï una base social amb més de 1.200 aprenents i 300 acompanyants, entre grups socials i grups escolars.

També s’ampliarà la Fera, la fàbrica d’iniciatives digitals en català a plataformes com YouTube, Twitch, Instagram, TikTok o Spotify. Aquest estiu ja va organitzar l’Aplek, una trobada de creadors de continguts en català on van participar 500 persones, i ja treballen en l’Aplek II, que per ara no té data, però que Òmnium vol que sigui més multitudinari. Tampoc no han donat detalls de la segona edició del Festival Límbic, també estrenat enguany, i que durant dos dies va portar a Terrassa actuacions gratuïtes de dansa, teatre i espectacles. “Vam tenir més de 20.000 assistents i en farem una segona edició”, ha dit Terribas. El Límbic va presentar-se com un festival itinerant, de manera que en la pròxima edició canviarà d’ubicació.

A banda dels projectes en fase pilot que ara es consolidaran i ampliaran, i d’altres ja tradicionals com el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes o la mostra d’audiovisual en català Premis VOC, durant l’any vinent es presentaran nous projectes per afavorir l’ús social del català. D’aquests, se n’ha avançat el Parla’m, una col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC) per a potenciar el català a les aplicacions d’intel·ligència artificial amb el sistema AINA, impulsat pel Departament de Polítiques Digitals.

Òmnium aportarà un gran dipòsit de textos per a millorar el sistema d’intel·ligència artificial i contribuirà en la generació de recursos orals promovent campanyes d’enregistrament de veus dels ciutadans.

Activistes per la llengua

Una de les claus de la campanya Treu la llengua és la crida a les bases d’Òmnium a implicar-se en tots aquests projectes “dia a dia i a tot arreu”. “La campanya ofereix projectes i activitats cada dia arreu del país perquè tothom es pugui implicar allà on es trobi més útil i on pugui ser”, ha dit Antich, que ha avisat de les dades alarmants que indiquen el fort retrocés de l’ús social del català, que ha definit com una eina de vertebració i cohesió social: “Només el 36% de la ciutadania utilitza habitualment el català. La xifra és especialment alarmant a Barcelona i l’àrea metropolitana; més de la meitat dels barcelonins o no parlen mai el català o el parlen tan poc que pràcticament és no res.”

A l’escola, ha dit que més d’un 28% dels alumnes no fan servir mai o gairebé mai el català a primària, unes dades encara “més preocupants” a secundària i batxillerat les dades són més preocupants i serioses. “En un altre àmbit estratègic, el consum de l’audiovisual en català, amb prou feines supera el 10%”, ha afegit.

“Volem revertir aquesta situació des de la convicció que el català és una llengua viva, amb una comunitat potencial de més de 10 milions de parlants i que ha demostrat que pot ser referent a nivell global en tots els àmbits”, ha dit.

Segons que han explicat els dirigents d’Òmnium, la campanya Treu la llengua no s’aturarà aquí, sinó que té la voluntat de ser perenne en el temps. “Volem que cada vegada que algú senti ‘treu la llengua’ pensi que ha de donar l’oportunitat a la persona que té davant de compartir amb ell el català”, ha dit Terribas.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any