Presenten al parlament la nova llei del taxi que preveu l’eliminació dels Uber i Cabify de Barcelona

  • Junts ha anunciat que presentaran una esmena per a exigir als taxistes i VTC el nivell B2 de català i no el B1, tal com consta ara

VilaWeb
25.09.2025 - 16:15
Actualització: 25.09.2025 - 17:36

Els grups parlamentaris del PSC, Junts, ERC, Comuns i la CUP han presentat el projecte de llei del taxi i confien que s’aprovi al llarg del 2026. Ara obriran negociacions per a aconseguir prou consens.

El text preveu l’eliminació de les VTC urbanes de l’àrea metropolitana de Barcelona a mesura que vagi caducant la llicència. També crea una nova categoria, les VTC d’Alta Disposició, que hauran de tenir una pre-contractació mínima de dues hores i un servei d’almenys una hora.

La Generalitat calcula que 600 llicències decauran amb l’entrada en vigor de la llei i que unes 300 més podran continuar temporalment per sentències judicials. El projecte també inclou una plataforma de dades amb geolocalització per controlar que taxis i VTC no cometin irregularitats.

Junts defensa l’exigència del B2 de català als taxistes

El diputat de Junts Salvador Vergés ha anunciat que presentaran una esmena per exigir als taxistes i VTC el nivell B2 de català i no el B1, tal com consta ara. Per la seva banda, el diputat d’ERC Jordi Albert ha defensat que cal garantir els drets lingüístics i ordenar la mobilitat, atès que el taxi és un servei públic. Lluís Mijoler, dels Comuns, ha considerat que el més rellevant no és quin nivell de català s’exigeix, sinó els recursos que s’hi destinen per garantir-ne l’ús i Laure Vega, de la CUP, ha destacat que la llei ha d’acompanyar els treballadors i blindar el sector públic.

El diputat del PSC José Ignacio Aparicio ha dit que l’objectiu és mantenir una escolta activa amb el sector i ha remarcat que el text l’han registrat cinc grups per regular el servei i oferir un millor funcionament als ciutadans.

Élite Taxi celebra el consens

El portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, ha destacat el gran consens assolit al parlament amb la proposta de nova regulació del sector i ha agraït a la cambra “la valentia de posar ordre”.

En una compareixença, ha remarcat “l’altura de mires” dels partits i que hagin deixat de banda les discrepàncies en la presentació del projecte de llei. Álvarez ha negat que es vulgui deixar ningú al carrer i ha convidat els conductors de VTC de plataforma a passar-se al taxi. Ha dit que el sector necessita molts treballadors i que aquests hi guanyarien amb millors condicions laborals.

També ha admès que queden mesos de negociacions, però ha posat l’accent en l’acord entre forces polítiques quan “sembla impossible, en els temps que corren”. Ha qualificat el projecte de pioner i ha subratllat que posa el ciutadà al centre de la regulació. Tot i això, ha advertit que les sancions seran dures tant per a les VTC com per als taxistes que avergonyeixen el sector amb pràctiques com negociar una carrera.

Cabify, Uber i Bolt critiquen la proposta

Per la seva banda, les companyies Cabify, Uber i Bolt han carregat avui contra la proposta. Segons les plataformes, la nova normativa pot provocar la destrucció de 4.000 llocs de treball “de la nit al dia”.

En un comunicat conjunt, les tres empreses han advertit que els ciutadans també se’n veuran perjudicats perquè minvaran les alternatives de mobilitat a Barcelona. “Si la llei tira endavant, tots perdem”, han dit.

Les plataformes han negat que les VTC competeixin amb el sector del taxi i han defensat que poden conviure als carrers de Catalunya. Han remarcat, a més, que Barcelona és la ciutat d’Europa amb la ràtio més baixa de VTC i taxis per mil habitants, amb 3,4 vehicles, 2,1 punts per sota de París (5,5), menys de la meitat de Lisboa i Amsterdam (8,5) i molt lluny de Nova York (11,3) i Londres (12,3).

Recomanem

Fer-me'n subscriptor