Nous àudios confirmen que els bombers es van retirar del barranc de Torrent en plena alerta

  • La jutgessa incorpora a la causa les comunicacions per ràdio que documenten l’ordre de retirada del dispositiu de vigilància

VilaWeb
15.12.2025 - 18:48
Actualització: 15.12.2025 - 19:22

La jutgessa que investiga la gestió de la gota freda del 29 d’octubre de 2024 ha incorporat a la causa les comunicacions per ràdio entre els bombers que eren al barranc de Torrent (rambla del Poio) i el Centre de Comunicacions i Control del Consorci Provincial de Bombers de València. Els àudios documenten l’ordre de retirada d’una unitat que vigilava el cabal en plena alerta, segons que ha publicat ElDiario.es.

Els enregistraments, emmagatzemats al sistema CoordCom –el sistema que enregistra les comunicacions i decisions operatives–, corresponen a les converses d’aquella vesprada entre una unitat de bombers forestals de Bunyol i la central. Segons que recullen els àudios, la unitat s’havia desplegat a partir de les 13.05 per fer lectures del nivell de l’aigua en uns quants punts del barranc, a les zones de Riba-roja i Xest.

En una primera inspecció, els bombers van detectar una làmina d’aigua d’uns setanta o vuitanta centímetres. Cap a les 14.40, després d’una segona observació en què el nivell havia baixat fins a uns quaranta centímetres, la unitat va contactar amb el centre per demanar instruccions. Poc després, el Centre de Comunicacions i Control els va ordenar explícitament que es retiressin a la base.

La retirada va deixar sense vigilància directa el dispositiu de seguiment del cabal del barranc. Segons que ha declarat un tècnic a la jutgessa, la decisió va deixar el servei d’Emergències “a cegues” respecte de l’evolució de la situació en aquell punt crític. Els àudios incorporats a la causa també recullen la mobilització d’una altra unitat de bombers, en aquest cas d’Alzira, per a vigilar el cabal del riu Magre a l’altura de Carlet. En les comunicacions, els efectius informen de zones completament enfangades, d’un cabal molt elevat i del fet que havien trobat un tràiler amb la cabina dins l’aigua, tot i que el conductor era fora de perill.

El dispositiu de vigilància del cabal es va mantenir actiu entre les 13.06 i les 16.18. Durant aquest període, els bombers van anar informant el Centre de Comunicacions i Control del Consorci Provincial de Bombers de València de la situació sobre el terreny. Però Emergències de la Generalitat ha explicat que el seu personal no va participar en aquestes comunicacions i que el canal de ràdio enregistrat monitorava únicament les comunicacions operatives entre el Consorci i els seus centres.

La investigació judicial analitza ara el funcionament d’aquest dispositiu i les decisions que es van prendre aquella vesprada. Testimonis del Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat han afirmat que no van ser avisats de la retirada dels bombers, mentre que comandaments del Consorci han assegurat que no van rebre ordres clares. Un sergent coordinador de guàrdia el dia dels fets va declarar que Emergències “sabia què passava” al barranc de Torrent.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor