03.03.2017 - 11:56
LONDRES, 3 (EUROPA PRESS)
Els sistemes de mobilitat intel·ligent de Nissan permetran una disminució entre el 2015 i el 2020 del nombre de sinistres greus en els seus vehicles, segons les estimacions de la companyia.
Segons ha explicat en la presentació de l’última tecnologia de conducció autònoma a Londres la responsable de Mobilitat de Nissan a Europa, Alex Talon, el 93% dels accidents en carretera es produeix per culpa del conductor.
L’objectiu final del sistema de mobilitat intel·ligent Nissan és el de “zero emissions i zero accidents en les carreteres”, a través d’una mobilitat “més segura, intel·ligent i emocionant”, que permetrà reduir en un 50% els sinistres greus dels vehicles Nissan fins l’any 2020.
Mitjançant sistemes de radars, escàners làser, càmeres i més sensors, els vehicles que incorporen sistemes de mobilitat intel·ligent són capaços de predir obstacles i prendre les decisions pertinents, de vegades fins i tot abans que ho faci l’ésser humà.
La marca ha anunciat que els nous models Qashqai i Leaf, que sortiran al mercat aquest any, incorporaran la tecnologia de conducció autònoma ProPilot, en un nivell que permet la conducció autònoma per carril únic en autopista, com ja passa en el cas del Nissan Serena, el primer model de la marca amb aquest nou sistema disponible al Japó des de l’any passat.
La següent fase en la conducció autònoma, prevista per al 2018, incorporarà la possibilitat de canviar de carril per autopista. El 2020 es llançarà el sistema presentat aquesta setmana a Londres de conducció també per a vies urbanes, amb diversos carrils i interseccions, i posteriorment s’implementarà el sistema de conducció autònoma completa, en el qual l’actuació del conductor serà completament innecessària.
Per a aquesta última fase, s’implementarà el sistema de Mobilitat Intel·ligent Constant (SAM, per les seves sigles en anglès), que utilitzarà tecnologia de la NASA i combinarà la intel·ligència artificial integrada al cotxe amb l’actuació d’éssers humans que supervisaran els vehicles des del ‘núvol’.
CONDUCCIÓ AUTÒNOMA COMPLETA
Gràcies a la tecnologia SAM, el vehicle podrà fer front a obstacles impredictibles, com el cas d’obres a una carretera. Càmeres amb connectivitat 4G prendran una visió aèria tridimensional i un gestor de mobilitat redissenyarà la ruta i donarà l’ordre al vehicle per efectuar els moviments necessaris.
Segons ha explicat durant l’esdeveniment el director del centre d’investigacions de Silicon Valley, Maarten Sierhuis, cada experiència d’aquest tipus s’enviarà al ‘núvol’ perquè la resta de vehicles aprenguin com actuar davant les mateixes circumstàncies.
Encara que actualment un d’aquests gestors de mobilitat té capacitat per supervisar “uns deu o vint cotxes”, Sierhuis assegura que aquest sistema d’aprenentatge reduirà la responsabilitat dels gestors, que d’aquí a uns anys “potser podrien encarregar-se de 100 cotxes alhora”.
Malgrat que està convençut que en el futur seria possible prescindir completament del factor humà, en la seva opinió, les persones se senten més segures si tenen una persona a qui acudir. “Crec que que sempre volem que hi hagi un ésser humà a qui demanar ajuda en última instància si hi ha cap problema”, afirma.
Així mateix, ha reconegut que encara hi ha molts factors per resoldre i millorar, com a responsabilitat en cas d’accident, reconeixement d’indicacions humanes davant situacions excepcionals i un preu de mercat assequible per al públic.
Perquè els cotxes autònoms puguin circular a Espanya i Europa serà necessari que els respectius governs ajustin la legislació, que encara no regula sobre la responsabilitat en cas d’accident per a aquest tipus de vehicles.