31.01.2017 - 11:27
MADRID, 31 (EUROPA PRESS)
El tenista Rafael Nadal, el jugador dels San Antonio Spurs Pau Gasol i el futbolista del FC Barcelona Andrés Iniesta són els esportistes espanyols amb més bona imatge el 2016, mentre que l’argentí Leo Messi és l’estranger més ben vist, segons publica el ‘Baròmetre de Patrocini Esportiu 2016’, del professor d’ESADE Carlos Cantó.
L’índex d’esportistes amb més bona imatge l’encapçala Nadal (99,6), que acaba de proclamar-se subcampió de l’Open d’Austràlia, seguit del basquetbolista Pau Gasol (45,69) i d’Andrés Iniesta (33,6). També apareixen en l’estudi el pilot de Fórmula 1 Fernando Alonso (23,59) i el porter del Porto Iker Casillas (22,4).
Per la seva banda, el barcelonista Leo Messi és l’esportista estranger amb més bona imatge (93,5), al qual segueix el madridista Cristiano Ronaldo (79,62). El tercer és el tennista suís Roger Federer (31,85), el quart l’exjugador de bàsquet Michael Jordan (23,68) i el cinquè, el tenista serbi Novak Djokovic (14,49).
A més, Coca-Cola va ser el 2016 la marca amb més notorietat com a patrocinador de l’esport espanyol, seguida d’Emirates, que arrabassa a BBVA el segon lloc del 2015, Qatar Airways, Red Bull i Santander.
L’anàlisi en profunditat d’aquests índexs revela que el futbol continua sent el principal esport de referència a Espanya -excepte en els casos de Red Bull i Coca-Cola, que s’identifiquen amb l’esport en general a causa que la seva estratègia més transversal- i, dins d’aquest, els més atractius són els grans equips i LaLiga. Globalment, les marques que s’associen a esportistes individuals tenen una notorietat més gran i índex d’associació en comparació amb les que ho fan amb esportistes d’equip -futbol o Moto GP, per exemple-.
La principal conclusió de l’estudi, que ha elaborat Carlos Cantó -professor d’ESADE Business School, co-coordinador del capítol de ‘Màrqueting Esportiu’ de l’Associació de Màrqueting d’Espanya, i CEO de SPSG Consulting-, és que la hospitalitat “experiencial” durant els partits i els drets per “rebatejar” equips i estadis, guanyen terreny entre els més grans atractius de l’esport per a les marques a l’hora de decidir patrocinar-lo.
L’estudi es divideix en tres blocs: Empreses, Fans i Tendències. Segons Cantó, “el patrocini segueix el seu procés de sofisticació i de professionalització”.
“El patrocini esportiu és una eina molt eficient per a les empreses que l’entenen com una inversió estratègica, i la desestacionalització de l’activació, els drets per canviar noms o la verticalització dels paquets de patrocini són també claus d’èxit”, ha explicat en referir-se a l’àrea de Fans de l’informe.
La visibilitat de la marca (81%) i l’exclusivitat del sector (70%) segueixen sent, dins l’apartat d’Empreses de l’informe, els principals motius que porten una companyia a patrocinar l’esport, tot i que el professor d’ESADE també ha destacat l’augment de la importància de les xarxes socials (44%) i l’accés a continguts únics i exclusius (41%).
Disminueix, en canvi, la importància de l’ús dels logos i de la presència en mitjans, especialment mitjançant anuncis, i s’enforteix la de l’hospitalitat durant els partits (33%) i els ‘naming rights’ (30%).
En relació amb les innovacions amb un desenvolupament més gran en els propers cinc anys, les empreses que ha consultat el Baròmetre de Patrocini Esportiu 2016 han assenyalat el ‘big data’ (69%), els esports (61%), la realitat virtual (54%), la realitat augmentada (50%) i la geolocalització (41%).