22.01.2017 - 13:24
MADRID, 22 (EUROPA PRESS)
El ministre d’Energia, Turisme i Agenda Digital, Álvaro Nadal, compareixerà dijous que ve al Congrés per informar sobre el fort increment dels preus de l’energia en els últims mesos i dels nivells màxims registrats als últims dies en plena onada de fred.
Nadal acudirà a petició pròpia i del PNB i PDECat a les 16.30 hores de dijous a la Comissió d’Energia de la Cambra Baixa per detallar el comportament dels preus de la llum i les mesures anunciades al mercat del gas per abaratir el rebut.
La Diputació Permanent del Congrés ha aprovat dijous, amb els vots de tots els grups parlamentaris, inclòs el PP, convocar a Nadal perquè comparegués al Congrés, si bé el mateix ministre ha demanat al mateix temps la seva compareixença.
PREUS RÈCORD
El ministre ha anunciat aquesta setmana que el rebut de la llum s’encarirà de mig uns 100 euros aquest any si es mantenen les condicions actuals del mercat, després de superar als últims dies els 88 euros per megawatt hora (MWh), el seu preu més elevat des de 2013.
Aquesta escalada afecta especialment a uns 12 milions de consumidors de la tarifa regulada, entorn del 46,5% dels usuaris acollits al Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC).
Aquest nou repunt de preus consolida les fortes pujades al mercat en aquesta arrencada de l’any, afectat per l’efecte acumulatiu de diverses circumstàncies, entre les quals hi ha l’actual onada de fred, el baix nivell de recurs hidràulic i l’elevat preu del carbó i del gas, així com la major exportació a França per la indisponibilitat de cinc centrals nuclears del país francès.
L’OPOSICIÓ DEMANA UNA AUDITORIA
Des de l’oposició tots els grups parlamentaris van sol·licitar la compareixença del ministre i van exigir en la major part dels casos l’elaboració d’una auditoria dels costos energètics del sistema i una reforma del sistema tarifari actual.
El Govern espanyol va suspendre l’anterior sistema de subhasta elèctrica (Cesur) el desembre de 2013 després de registrar un elevat increment del preu de l’electricitat que finalment no es va arribar a aplicar, i ho va substituir per l’actual, en què el preu regulat deixa de consistir en una referència trimestral i queda vinculat al preu de cada hora marcat pel ‘pool’ elèctric.
Tant el PSOE com a Ciutadans han registrat ja al Congrés sengles proposicions no de llei per instar al Govern central a fer una auditoria dels costos integrats en la factura elèctrica i en el cas dels socialistes, perquè faci una profunda reforma del mercat elèctric.
LA FISCALIA OBRE UNA INVESTIGACIÓ
En aquests mateixos termes també es van pronunciar des d’Units Podem i des de la resta de grups parlamentaris de l’oposició, que en tots els casos han denunciat que la factura de l’electricitat a Espanya present un dels preus més alts d’Europa i alguns, com IU, també han reclamat una investigació pel repunt dels preus als últims dies.
De fet, la Fiscalia de lo Civil el Tribunal Suprem ha obert unes diligències d’investigació amb la finalitat de descobrir les raons que estan originant els successius augments de preu que han experimentat els rebuts de la llum.
MESURES PER ABARATIR EL REBUT
Després de les protestes de les formacions polítics i les organitzacions de consumidors, el ministre ja ha anunciat mesures per fomentar la competència al mercat del gas amb la finalitat d’augmentar la seva oferta i que aquesta es traslladi i abarateixi l’electricitat.
Segons ha explicat Nadal, l’objectiu d’aquestes mesures és augmentar l’oferta de gas per actuar al mercat on “està havent la pujada més forta de preus”.
Energia ha designat a la societat Gunvor Internacional com a “creador de mercat” al Mibgas i ha activat els tràmits perquè els operadors dominants del sector del gas, que són Gas Natural Fenosa i Endesa, es vegin obligats a presentar ofertes davant d’aquesta plataforma de negociació.
En concret, Energia ha sol·licitat a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) la metodologia necessària per introduir també com creadors de mercat obligatoris als més grans operadors de gas, el que contribuirà addicionalment a un millor funcionament del mercat.
Es tracta d’un operador que actua venent i comprant de manera continuada, assegurant que a cada moment hi ha capacitat de respondre a les peticions dels altres operadors.
Amb la seva incorporació s’evita que sorgeixin situacions que el nombre d’oferents o demandants al mercat sigui temporalment insuficient i que l’esmentada circumstància generi una elevació del preu molt brusca.