08.09.2025 - 15:13
|
Actualització: 08.09.2025 - 23:24
El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha presentat a la jutgessa del tribunal número 2 d’Osca, Rocío Pilar Vargas Magallón, un calendari alternatiu al del govern d’Aragó per a l’execució de la sentència judicial que dictamina el trasllat de les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena a l’Aragó. El MNAC proposa un calendari d’execució de la sentència el doble de llarg que no el que plantejava el govern de l’Aragó i que fins ara ha assumit la jutgessa: en comptes de set mesos, la direcció del museu respon que caldria un any i tres mesos per poder-ho fer (seixanta-quatre setmanes), tot i que per l’alta complexitat del trasllat, diu que “resultaria raonable” que es fes en un període d’un any i mig (setanta-sis setmanes).
El calendari s’inclou en l’escrit d’oposició a l’execució de la sentència, que la institució ha enviat en resposta a la interlocutòria del jutjat del 22 de juliol de 2025. En síntesi, es defineix un cronograma de set fases, amb una duració variable per cadascuna. La primera, de fet, ja està en marxa, perquè són els estudis previs de les pintures i del seu entorn, cosa que també inclou l’avaluació de l’espai on s’haurien d’exhibir: el Monestir de Sixena. Per això, el MNAC aprofita l’escrit per a demanar l’autorització judicial perquè els tècnics puguin avaluar les condicions de l’espai.
La segona fase serà l’avaluació de riscos del trasllat, que diu que durarà sis setmanes; i la tercera, l’avaluació metodològica, també durant sis setmanes. Posteriorment, caldrà redactar el projecte tècnic, amb una duració estimada de dues setmanes. La cinquena fase seria l’aprovació definitiva dels tràmits administratius per fer el trasllat a les tres administracions competents –el ministeri espanyol de Cultura, la direcció general de l’Aragó i la Generalitat de Catalunya–, que es preveu que trigarien dues setmanes. Després vindria la licitació dels serveis necessaris per a fer el trasllat, amb una durada estimada de setze setmanes, i finalment l’execució del projecte, que podria durar vint-i-nou setmanes més.
El MNAC diu que no hi ha manera de fer el trasllat sense malmetre-les
Una vegada més, el museu reitera que el trasllat posaria en risc les pintures i adverteix de l’extrema complexitat de l’operació, aportant nous informes tècnics. De fet, malgrat que presenta un cronograma alternatiu tal com els va demanar la jutgessa, exposen “la incapacitat tècnica del MNAC per a dur a terme la retirada i el trasllat pel risc dels danys irreparables que aquesta operació suposa de manera versemblant”.
El MNAC diu que es troba en una situació complexa, perquè si bé són conscients que la sentència és ferma i s’ha de complir, això no canvia el fet que han manifestat durant tot el procés judicial: les pintures són extremadament fràgils i traslladar-les podria causar “de manera altament probable” danys irreparables. I ho deixa clar en una frase contundent: “El MNAC sap ‘què’ ha de fer i vol fer (complir la sentència), però no ‘com’.”
Dubtes de la solvència de l’empresa encarregada per l’Aragó
D’altra banda, en el text, el MNAC destaca que l’empresa que actua en representació del govern d’Aragó no té l’experiència ni la solvència necessàries per a una operació d’aquesta envergadura. “La senyora Martínez de Pisón Cavero no reuneix l’experiència necessària per a emprendre un projecte del volum exigit per les actuacions inherents a l’execució de la sentència”, diuen clarament sobre l’autora del cronograma i administradora única de l’empresa, que no consta que tingui treballadors.
Ho justifiquen pel seu perfil de LinkedIn, on es presenta com a restauradora d’art des de la constitució mateixa de la seva empresa, i per la seva experiència en retaules i escultures de fusta. “La seva empresa Arte, Conservación y Restauración de Bienes Muebles y Objetos Artísticos, S.L. no té treballadors, i si a aquest fet s’hi afegeix la dimensió petita d’aquesta societat (amb un capital social de 10.000 euros) i el desconeixement absolut, per manca de dipòsit dels comptes anuals, de la seva xifra real de negoci, hem de concloure que ens trobem davant d’una societat segurament unipersonal amb un potencial real d’actuació molt limitat”, diu el document.
L’Aragó considera l’escrit inacceptable
El govern de l’Aragó ha qualificat d’absolutament inacceptable l’escrit presentat pel MNAC. En una compareixença, el director general de Cultura aragonès, Pedro Olloqui, ha acusat el museu d’al·legar una incapacitat tècnica com a excusa per dilatar el procés, cosa que ha qualificat de “acarnissament processal”.
Segons ell, la posició del MNAC respon a interessos polítics d’organitzacions independentistes que veuen el museu com un símbol. Tot i això, Olloqui ha defensat el cronograma previst pel govern aragonès i ha afegit que no s’oposen a estudiar la nova proposta del museu.
Queda a les mans de la jutgessa
Avui era el darrer dia del termini de deu dies hàbils que la jutgessa va donar a la direcció del museu per a presentar un cronograma alternatiu al de set mesos que ella mateixa havia imposat d’entrada per a executar la sentència del Suprem, fent seu el pla presentat pel govern de l’Aragó.
Ara, tot queda en mans de la jutgessa, que haurà d’avaluar el calendari alternatiu i decidir si l’accepta o manté el presentat anteriorment per l’Aragó. El govern de Jorge Azcón demanava que imposés al MNAC una multa diària de cinc mil euros per cada dia d’incompliment dels terminis que marcava en el seu cronograma d’execució de la sentència.