17.02.2017 - 13:28
MADRID, 17 (EUROPA PRESS)
Més de 100 associacions, que representen més d’un milió i mig d’empreses, s’han sumat a les esmenes de Pimec, la PMcM i la Ceac al projecte de Llei de Contractes del Sector Públic, que consideren “ambigu i contradictori” i que aquest dijous va superar el seu primer debat al Congrés dels Diputats.
Pimec, la Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM) i la Confederació d’Empresaris de la Construcció d’Aragó (Ceac) s’han unit per redactar una proposta d’esmenes, a la qual s’han unit ja més de 100 associacions i gremis, al projecte de Llei de Contractes del Sector Públic que ha presentat el Govern espanyol davant el Congrés, pel qual es traslladen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell.
Les tres entitats ja han enviat les esmenes als partits polítics amb representació parlamentària, i sostenen que la seva aprovació eliminaria “ambigüitats i contradiccions”, i permetria a les pimes un millor accés a la contractació pública. La proposta també s’enviarà a la Comissió Europea, al Parlament Europeu i a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
Per a Pimec, la PMcM i la Ceac, el projecte de llei no facilita l’accés de les pimes a la contractació pública i deixa “un cop més les pimes en condicions de desavantatge”, en contra del que estableixen les directives europees, malgrat tractar-se d’una llei amb una gran transcendència per a l’economia ja que la contractació pública suposa gairebé el 20% del PIB.
VEUEN UN TEXT “AMBIGU”
En aquest context, coincideixen a assenyalar que, malgrat que l’esperit del projecte de llei va a favor de les pimes, el seu redactat queda “molt lluny” d’aquesta realitat i, per tant lamenten que “un cop més s’incompleixen paraules i promeses a favor de les pimes”.
D’altra banda, les entitats asseguren que el text és “ambigu” i no contempla les mesures realment necessàries per facilitar l’accés de la pime a la contractació pública i, per tant, no compleix amb un dels mandats de les Small Business Act (SMB), ja que, a més, no aposta decididament per la divisió en lots, tal com estableix la directiva europea.
Encara que exigeix la justificació de la no divisió, el mateix text normatiu ja ofereix motivacions prou àmplies a l’òrgan de contractació per no dividir el contracte en lots.
“Aquest tipus de divisió és la manera de garantir un millor accés de les pimes a la contractació pública i de generar un major creixement de la nostra economia i de l’ocupació”, defensen.
PROHIBICIÓ DE CONTRACTAR I TERMINIS DE PAGAMENT
En relació a les prohibicions de contractar, el projecte de llei no recull la demanda que es compleixi “escrupolosament” la legislació vigent en matèria de morositat.
De fet, les associacions lamenten que el projecte permet legalment l’ampliació dels terminis de pagament establerts prèviament, tant per la legislació espanyola com per les directives comunitàries.
D’altra banda, afegeixen que el projecte de llei no ha contemplat establir mecanismes de pagament i relació directa al subcontractista, tal com permet la Directiva 2014/24 i, la qual cosa és “més greu” al seu judici, obre la porta al pacte entre les parts.
Pel que fa al seguiment del contracte, critiquen que el projecte de llei només indica que els òrgans de contractació podran designar un responsable del contracte a qui correspondrà supervisar-ne l’execució.
Des del punt de vista de Pimec, la PMcM i la Ceac, la designació d’un responsable del contracte s’hauria d’efectuar sempre per al correcte seguiment dels contractes.
El projecte de Llei es tramita ara amb caràcter d’urgència i obeeix a una imposició de la Comissió Europea en el marc del procediment del dèficit excessiu de l’any 2016, un cop que el termini màxim (abril de 2016) per a la transposició de la directiva hagi estat superat per Espanya.