09.12.2025 - 14:24
|
Actualització: 09.12.2025 - 15:14
El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha dit que se sentien orgullosos de la beca a autors llatinoamericans i ha insistit que no la retirarien, com li ha demanat Junts a través d’un prec a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esport. D’entrada, Marcé ha expressat el dubte de si Junts hauria fet la mateixa petició en cas que la beca anés destinada a autors europeus i ha defensat el compromís “ferm i majoritari” de l’ajuntament per l’escriptura en català. Ha afegit que Barcelona vol ser una ciutat d’acollida d’escriptors de tot arreu i que el català és dèbil en uns quants àmbits, però no en el cultural. Segons Marcé, la beca és “farcida d’arguments històrics i culturals”: “No tirarem enrere.”
També ha concretat a Junts que la beca era de 14.000 euros i no de 80.000 com ha assegurat el regidor Joan Rodríguez, i ha afegit que la resta de recursos eren de despeses d’edició i més.
El regidor ha celebrat també l’èxit de la participació de Barcelona en la fira del llibre de Guadalajara (Mèxic) i ha dit que hi van anar més de seixanta escriptors catalans, gairebé el 75% dels quals escriuen en català. “Hi han anat perquè són bons, molt bons.”
Segons Junts, la beca polèmica envia tres missatges nefastos. El primer és l’impuls a una altra llengua en un moment de “debilitat històrica” del català. El segon missatge és d’exclusió als autors catalans. I el tercer, que “no es pot ser cosmopolita i català alhora”.
Campanya per a promoure el català
La comissionada del català a Barcelona, Marta Salicrú, ha anunciat una campanya institucional per a promoure l’ús del català entre els joves. En resposta a un prec d’ERC que demanava una campanya d’aquesta mena, Salicrú ha respost que l’estratègia del conveni de l’ajuntament amb l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ja incloïa una iniciativa semblant.
Ha explicat que la campanya se centraria a presentar el català com una llengua cosmopolita i vertebradora, que sigui percebuda com una llengua útil entre els joves i que també s’entengui com un tret de la identitat barcelonina. La previsió és posar-la en marxa abans que comenci el segon trimestre del 2026 i difondre-la contínuament tot l’any, per mitjà d’un espot audiovisual i amb presència a les xarxes socials i plataformes.