23.10.2025 - 10:27
|
Actualització: 23.10.2025 - 10:53
L’Audiència de València ha estimat parcialment un recurs i ha ordenat que es prenga declaració com a testimoni a Maribel Vilaplana, la periodista que va dinar amb el president de la Generalitat el 29 d’octubre de 2024, el dia de la gota freda. La decisió revoca l’ordre de la jutgessa instructora, que havia rebutjat la diligència el 12 de maig i ho va ratificar el 16 de juny.
Els sis magistrats de la secció segona consideren que la declaració “es revela aparentment pertinent i apta, a priori, per a poder aportar informació rellevant sobre el procés seguit la vesprada del 29 d’octubre en la presa de decisions”.
El tribunal ha tingut en compte la carta que la periodista va difondre posteriorment als mitjans i que va ser incorporada a la causa mitjançant una resolució de l’11 de setembre de 2025, en què la instructora va tornar a denegar la testifical. Però l’Audiència argumenta que descartar-ne la declaració judicial va ser precipitat, atès que podria oferir detalls que no apareixien a la carta.
“Interrogada en les condicions i amb les garanties del procés penal, podria aportar detalls o matisos d’interès per a la investigació”, diu la interlocutòria, que afegeix que el seu testimoni “podria oferir informació que només ella, el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i els seus interlocutors podrien conèixer”.
Mazón encara no pot ser investigat perquè és aforat
Tot i que el president, per la seua condició d’aforat, “resta fora de l’àmbit subjectiu de la investigació”, la sala precisa que això “no impedeix de practicar diligències pertinents i útils”. Només si es detectaren indicis fundats de criminalitat contra ell, i el Tribunal Superior de Justícia compartira aquesta valoració, es podria ampliar la investigació.
L’Audiència delimita la declaració a allò que la periodista conega sobre les converses telefòniques entre el president i l’ex-consellera d’Interior i Justícia Salomé Pradas, així com els comentaris que ell poguera fer després o durant el temps que compartiren aquella vesprada, especialment pel que fa a la reunió del Cecopi.
Refusen d’investigar el cap de l’AEMET
A més, la sala ha dictat tres interlocutòries més dins la mateixa causa. En el primer, rebutja la petició del partit Valors d’imputar formalment el cap de Climatologia de l’Agència de Meteorologia espanyola (AEMET) al País Valencià. En el segon, desestima el recurs de Vox i nega que calga citar a declarar nou enginyers i arquitectes que van participar en la comissió d’investigació del senat espanyol.
Finalment, la tercera interlocutòria estima parcialment els recursos de la fiscalia i dels dos investigats i revoca la decisió de la jutgessa instructora d’obligar futures acusacions populars a personar-se sota la direcció lletrada d’alguna ja present. L’Audiència considera “factible” que es puguen agrupar, però rebutja la fórmula proposada pel ministeri fiscal i manté la situació actual. També rebutja, de moment, agrupar les acusacions particulars, ja que no s’han constatat dilacions indegudes.