12.11.2025 - 14:27
|
Actualització: 12.11.2025 - 17:53
El 84,13% dels docents es declara insatisfet amb les tasques burocràtiques que ha d’assumir i prop del 64% també expressa insatisfacció per la càrrega de feina. Aquestes dades es desprenen de la segona part d’un informe d’USTEC sobre la professió docent que recull l’opinió de 10.000 professionals.
A més, un 58,15% manifesta malestar pel salari. L’octubre de l’any passat, amb la presentació de la primera part de l’informe, el sindicat va alertar que un 36% dels docents estava disposat a deixar la professió.
Segons els resultats més recents, gairebé un 80% dels professionals rebutja les ràtios actuals a les aules, un 88% no se sent satisfet com s’aplica l’escola inclusiva i prop del 73% desaprova el currículum actual.
Els resultats del treball mostren un col·lectiu docent “desbordat”, en paraules d’un dels impulsors de l’estudi i membre de la USTEC, Xavier Diez. Aquest desbordament s’explica, segons els resultats, per un increment de la càrrega burocràtica i de feina. Així, un 76% diu que no té prou temps per a preparar les classes.
La portaveu de la USTEC, Iolanda Segura, considera que la majoria de les tasques burocràtiques que han de fer els docents són “inservibles” i “no se les mira ningú”. Ha lamentat que, com en molts àmbits de l’administració, la burocràcia ha entrat als centres educatius i això els resta temps per a exercir la seva veritable tasca docent.
Segons els resultats, el 84,6% dels enquestats diu que la càrrega de treball ha augmentat en comparació amb el passat, mentre que un 12,7% diu que és la mateixa.
Quant al salari, només un 1,55% diu que és molt satisfactori, un 11,24% diu que és satisfactori i un 28,61%, que ni ho és ni ho deixa de ser. A l’altra banda, un 31,95% el veu insatisfactori i un 26,2% molt insatisfactori.
“Tenim una escola del segle XXI, amb burocràcia del segle XXI, amb una complexitat que s’ha multiplicat i amb salaris del segle XX”, ha resumit Diez. Segura ha afegit que, si es tenien en compte les diferències per territoris, en aquells especialment tensionats, el sou de docent no els permetia de pagar un lloguer o una hipoteca. La petició del sindicat és un increment salarial per a tot el col·lectiu docent, sense que s’hagi estudiat encara la possibilitat d’establir complements segons els territoris, com s’ha fet en altres zones de l’estat espanyol.
De fet, la USTEC ha centrat la seva darrera campanya en la reclamació d’un augment del salari per tal de recuperar la pèrdua d’un 25% del poder adquisitiu els darrers anys. Aquesta és una de les reclamacions que aquest sindicat educatiu i la resta portaran al carrer dissabte vinent en una manifestació unitària a Barcelona.
Currículum i escola inclusiva
D’altra banda, els docents també es mostren insatisfets per com s’aplica l’escola inclusiva i amb el currículum actual. Així, un 72,38% diu estar molt insatisfet amb els recursos que es destinen a l’escola inclusiva i un 15,74% diu que el nivell és insatisfactori. Només un 1,21% afirma que el nivell és satisfactori.
Pel que fa al currículum, el 45,21% es mostra molt insatisfet, el 27,73% insatisfet, el 17,43% ni satisfet ni insatisfet, el 7,11% satisfet i l’1,58 molt satisfet.
Als resultats de l’enquesta es torna a observar la insatisfacció del sector amb l’avançament del calendari escolar, ja que un 29% dels enquestats es mostra molt insatisfet amb aquesta situació i un 28,6% insatisfet, per un 12,93% que ho veu satisfactori.
L’enquesta expressa també el malestar amb el sistema de perfils professionals –un 40,35% molt insatisfet i un 22,04% insatisfet– i les entrevistes personals en la provisió de llocs de treball –46,9% molt insatisfets i 16,83% insatisfets.
Reduir la jornada lectiva dels docents i ràtios altes
Sobre la jornada lectiva, un 30,2% es mostra molt insatisfet amb el model actual i un 15,93% insatisfet, però hi ha un 14,77% molt satisfet i un 17,35% satisfet. Amb tot, si es pregunta quin seria el model de jornada més adequat des d’un punt de vista pedagògic, el 88,7% respon que la compactada.
Preguntada sobre l’avantprojecte del govern espanyol en aquesta qüestió, Segura ha recordat que a Catalunya ja hi havia la jornada proposada a l’estat espanyol –23 a infantil i primària i 18 a secundària– però ha dit que pressionarien perquè a Catalunya siguin 17 i 22.
Desprestigi de la professió
La USTEC demana al Departament d’Educació que no els desprestigiï, com han considerat que han fet amb alguns discursos, per exemple, amb relació als mals resultats educatius. L’enquesta mostra que més d’un 80% dels enquestats està insatisfet amb el prestigi de la professió i la seva imatge pública, i gairebé la totalitat (95,5%) creu que han perdut prestigi respecte del passat.
Segura que ha insistit que una bona forma de prestigiar la professió seria incrementant el sou del personal educatiu perquè és un “símbol” de la valoració de la tasca que exerceixen.
A més, Segura i Diez han criticat que quan exposen aquestes preocupacions del col·lectiu al Departament d’Educació obtenen el silenci per resposta. Per això, han dit que han decidit passar a l’acció.
Entre les reclamacions més urgents de la USTEC per a donar resposta a aquesta “espiral negativa” que viuen els docents, hi ha l’increment salarial per a recuperar la pèrdua del 25% del poder adquisitiu i la recuperació de tots els complements, la reducció de ràtios i més personal de suport als centres, la simplificació de la burocràcia i més temps per a tasques pedagògiques, i la revisió del calendari i la jornada escolar.