“Una lluitadora incansable”: commoció per la mort de Blanca Serra, símbol de lluita per la independència

VilaWeb
11.04.2026 - 09:17
Actualització: 11.04.2026 - 09:19

Blanca Serra, activista i militant històrica de l’esquerra independentista, s’ha mort aquesta nit a vuitanta-dos anys.

Avui, a primera hora del matí, ja eren molts els qui li dedicaven unes paraules a través de les xarxes socials. La majoria han destacat la lluita “incansable” de Serra per la independència de Catalunya.

Pere Aragonès ha volgut donar el condol i ha descrit Serra com una “activista incansable i referent de compromís amb les llibertats nacionals i els drets humans.”

 

L’Assemblea (ANC), ha fet un piulet fent valdre “la lluita incansable per a l’alliberament nacional de Catalunya” de Serra, que va ser membre del primer secretariat de l’organització, i l’esperit de lluita que va mantenir fins els darrers dies. Han dit: “Ens ha deixat Blanca Serra, militant històrica de l’esquerra independentista, lluitadora incansable per a l’alliberament nacional de Catalunya i membre del primer secretariat de l’Assemblea. Aquests últims mesos, amb 82 anys, encara ens va voler acompanyar a la manifestació del 7F i a l’espot de la campanya “Ser-hi o no ser-hi”. Haurà mort veient arxivada la seva denúncia a la fiscalia contra les repetides tortures que va patir a la Comissaria de Via Laietana. Aquesta és la crueltat de l’Estat contra el qual ella va lluitar tota la vida. Et tindrem sempre en la memòria, Blanca!”

Xavier Antich, president d’Òmnium Cultural, ha fet un piulet fent èmfasi en una de les principals lluites de Serra: la desmemòria, les injustícies i els abusos del règim. Concretament, ha dit: “Colpits i entristits per la mort de la Blanca Serra. Tota una vida de lluita i compromís. Que la terra et sigui lleu, Blanca. Has estat far i brúixola. Et trobarem a faltar. Ha traspassat sense que l’estat espanyol hagi depurat responsabilitats per les tortures que ella i la seva germana Eva van patir entre 1977 i 1982 tant a la Direcció General de Madrid com a la comissaria de Via Laietana, que, per a vergonya pública, encara és Prefectura de la Policia Nacional malgrat el clam social perquè és converteixi en un espai de memòria. Per ella, i per tants, no defallirem fins aconseguir-ho.”

Carod Rovira ha escrit un missatge breu, però ha dit que Serra ha estat un “exemple de patriotisme, lluita i dignitat”.

Adéu a Blanca Serra, exemple de patriotisme, lluita i dignitat. Record i homenatge! ✊||*|| pic.twitter.com/2Zld9I8XHU

— Carod-Rovira II*II (@CarodRoviraJLl) April 11, 2026

Elisenda Paluzie, ex-presidenta de l’ANC, ha dit: “Exemple de lluita constant per la independència, sempre hi era i la trobarem a faltar.”

El batlle de Girona, Lluc Salellas, ha dit: “Un dia trist per la paraula “llibertat” que tan bé representava l’estimada Blanca Serra.”

La CUP, en el seu piulet, no ha passat per alt l’exili i les tortures que va patir Serra. “El seu compromís la va portar a exiliar-se a la Catalunya, a ser detinguda i torturada a la comissaria de Via Laietana.”

Pau Morales, vice-secretari General d’Organització, Finances i Lluita antirepressiva d’Esquerra Republicana, ha volgut destacar el “compromís per la independència i el patriotisme” de Serra, que considera que “quedarà per sempre a la història de lluita per la llibertat nacional.”

Non Casadevall ha remarcat la resiliència de Serra: “Sempre la recordarem associada a la paraula llibertat. La seva força i tenacitat ens assenyalen el camí.”

Per la seva banda, l’editorial 1979 ha fet un comunicat conjunt amb Poble Lliure i el portal Llibertat.cat anunciant la mort de Serra i explicant la seva trajectòria, acompanyat d’una foto de l’activista de jove, en una manifestació. Han dit: “Amb llàgrimes als ulls i amb el puny clos, comuniquem públicament la mort de la lluitadora independentista Blanca Serra i Puig (1943-2026). La seva lluita és el nostre llegat. La memòria és una forma de victòria.”

La CUP de Comarques Gironines, en el seu missatge, han dit que Serra és “un exemple a seguir”, i han destacat no només la seva lluita per l’alliberament de la nació catalana sinó també de classe.

El fotògraf Jordi Borràs ha volgut destacar les tortures que va patir Serra per ser independentista. “Marxa Blanca Serra. Independentista des dels temps en que ser-ho era motiu de tortura i presó, lluitadora incansable fins al darrer alè. Quin greu…”

Aurora Madaula ha volgut assenyalr que “ha estat un honor compartir lluita amb tu.”

Albert Botran ha fet un piulet que, com Borràs, posa èmfasi en el pionerisme de Serra dins el moviment independentista. Diu: “Independentista quan ningú se’n deia. Militant quan t’hi jugaves la pell.”

Ací podeu llegir altres missatges que s’han dedicat a Blanca Serra:

 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor