23.04.2025 - 00:52
|
Actualització: 23.04.2025 - 07:54
Era una nit especial i es notava en l’ambient. L’elegant sala la Paloma de Barcelona era engalanada amb desenes de roses la vigília de Sant Jordi, i la gran quantitat de fum dispers a l’espai dotava l’escenari d’una certa atmosfera de solemnitat. La nit s’ho valia. Mishima tornava als escenaris per primera vegada després de la mort del seu teclista i fundador, Marc Lloret, que va morir a conseqüència d’un càncer encara no fa tres mesos. I tornava la Nit de les Roses, en què, el dia abans de Sant Jordi, ofereix cada any una barreja de recital de literatura i concert musical. En paraules de David Carabén, guitarrista, cantant i compositor del grup, l’ocasió va servir per a combinar una mica de nostàlgia amb la celebració de la vida, “tal com hauria agradat a en Marc”.
La Nit de les Roses, que ja fa tres anys que se celebra, és també un acte solidari. Els diners recaptats van destinats a la Fundació Arrels, entitat que lluita per ajudar els sense-sostre a Barcelona. Per això, els primers a pujar a l’escenari van ser la directora, Beatriz Fernández, i en Sergi, un ex-empresari que ho va perdre tot fins a haver de viure al carrer. El seu testimoni va ser tan esfereïdor que va fer emmudir de cop el miler de persones que hi havia a la sala. Un silenci trencat per la gran ovació que el públic li va dedicar quan va explicar que gràcies al suport de l’entitat havia aconseguit de superar l’addicció a l’alcohol.

Tot seguit, va arribar el torn de les lletres. Primer, a càrrec d’Enric Casasses. El flamant premi Jaume Fuster va exhibir l’àmplia experiència com a rapsode recitant alguns dels versos esmolats, transgressors i enginyosos recollits a La policia irà de bòlit, escrit arran del Primer d’Octubre de 2017. La contundència de les paraules sortint de la boca del poeta contrastava amb la suavitat de l’acompanyament musical d’Alfons Serra i Bernat Sànchez, teclista que ja va començar a tocar amb el grup fa uns quants mesos, quan Lloret va caure malalt.
Després, Maria Sevilla va recitar dos poemes del seu llibre recent La nit ovípara. Les notes del baix de Xavi Caparrós feien augmentar encara més el dramatisme dels versos de la poetessa.
Finalment, la lírica va deixar pas a la prosa, amb Raül Garrigasait i Irene Pujadas llegint fragments de La roca i l’aire i La intrusa, respectivament.
Sense gairebé ni temps per a pair el recital literari, els Mishima van pujar a l’escenari decidits a culminar la nit. Van començar amb “El llibre de l’amor”, una versió de “The book of love” dels nord-americans The Magnetic Fields. “Però a mi m’agrada que em regalin coses, i tu m’hauries de regalar un ram de roses”, cantava Carabén, sorneguer, amb la seva veu greu tan característica.
Aquests darrers vint-i-cinc anys, Mishima ha aconseguit de crear un col·lectiu de seguidors fidels que els acompanya allà on toquen. El grup no necessita ni presentar cap novetat discogràfica per a omplir periòdicament recintes de tot el país. Aquesta complicitat deixa imatges com la del guitarrista Dani Vega saludant coneguts de l’escenari estant i, alhora, converteix els directes en una mena de karaoke gegant en què Carabén i el públic comparteixen la responsabilitat de cantar. Clàssics com “Tornaràs a tremolar”, “La forma d’un sentit” i “L’olor de la nit” van sonar a ple pulmó entre el deliri dels presents.
La primera treva de la festa va ser per a recordar la figura de Marc Lloret. Va ser un homenatge genuí, directe i sincer, exactament fet a la imatge que projectava el músic traspassat. “Hem passat un moment molt difícil i ens hem hagut d’anar reconstruint xino-xano”, va dir Carabén, abans d’agrair la presència a la seva família. A més, va servir per a celebrar que el govern de la Generalitat li ha concedit enguany la Creu de Sant Jordi a títol pòstum.
Instants després, i havent superat algunes dificultats de so, va arribar el plat fort de la nit, la presentació en directe de “HdHFMD” –sigla de “hauríem d’haver fet més discos”–, un homenatge musical a Lloret que és una versió de la cançó “DtMF” –de “Debí tirar más fotos“– de Bad Bunny. Malgrat que Carabén segurament és un dels éssers humans més allunyats espiritualment d’allò que representa l’estrella porto-riquenca del reggaeton, l’invent va funcionar. La reeixida translació dels ritmes urbans i llatins al format clàssic de grup de rock va combinar perfectament amb la veu solemne de Carabén. “Però ara vull tornar, a l’últim cop que ens vam poder tronxar. I explicar-te les coses que t’he d’explicar i reveure les fotos que no vam revisar”, exclamava emocionat sobre el ritme sincopat de la bateria i el baix.
Per contra, “La diablessa”, la versió de la cançó viral de Xavi “La diabla” presentada en la Nit de les Roses de l’any passat, va sonar menys lluïda. La nit va acabar amb “Roses“, versió de “Flowers” de Miley Cyrus, que ara fa tres anys va servir per a batejar el concert.
La Nit de les Roses també es farà a Reus, al Teatre Fortuny, demà, i a Girona, a les escales de la Catedral, el 3 de maig. En ambdós casos, la part literària comptarà amb la presència d’escriptors de la rodalia.